مطالب علمی بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود

مطالب علمی بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود

به گزارش گلونی روزهای سختی را می‌گذرانیم، البته بیشتر روی صحبتمان با کسانیست که سلامتی خود و سایرین برایشان دغدغه است نه کسانی که فکر می‌کنند با استفاده از ماسک اکسیژن به مغزشان نمی‌رسد و با نزدن ماسک جان همه را به خطر می‌اندازند.

در این گزارش ما سعی داریم تا کمی به شما آموزش بدهیم و در کنارش چند مثقال امید برای گذر از روزهای سخت کرونایی.  این مطالب علمی را بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود.

همه مطالب علمی به منبعی که از آن ترجمه کرده‌ایم لینک شده است.

در زمان نگارش این گزارش ایران در آسیا جز کشورهایی ا‌ست که بیشترین آمار ابتلای روزانه و مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

وضعیت سایر قاره‌ها و کشورها نیز چندان مناسب نیست. روزانه هزاران نفر در اروپا و امریکا به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و صدها نفر جان خود را از دست می‌دهند.

اما اولین سوالی که برای خیلی از ما پیش می‌آید این است: پس از گذشت ماه‌ها از شروع اپیدمی دلیل این ناتوانی در مدیریت بیماری چیست؟ پس چه شد «فاصله گذاری هوشمند» و «بازگشایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی»؟

به نظر می‌رسد این اپیدمی ضعف‌های سیستم بهداشت و درمان و همچنین نبود همکاری فرابخشی را بیش از هر زمان دیگری به رخ ما کشید.

قوانینی که از آنها صحبت می‌شود اما ضمانت اجرایی ندارند، جاده‌هایی که ماه‌هاست قرار است بسته شوند اما نمی‌شوند، تجمعاتی که قرار است برگزار نشوند اما می‌شوند.

مطالب علمی بخوانید

تا روزهای سخت کرونا آسان شود

ناگفته نماند «غم نان» نیز در بغرنج‌تر کردن این شرایط بی تاثیر نیست.

افرادی که موظفند در هر شرایطی در محل کارخود حضور پیدا کنند، در مترو، اتوبوس و یا دفتر محل کار به بیماری مبتلا شده و سایر افراد خانواده را بیمار می‌کنند. اتفاقی که تقریبا اجتناب ناپذیر است.

کووید۱۹ درمان قطعی ندارد اما پروتکل‌های درمانی این بیماری به طور مداوم درحال به روز رسانی هستند.

اما هستند پزشکانی که هنوز بی‌توجه یا بی‌اطلاع از پروتکل‌های جدید داروهایی را تجویز می‌کنند که بی اثر بودن آنها ماه‌هاست که ثابت شده است.

و این در حالیست که برخی از پزشکان بر این باورند که اگر داروها طبق پروتکل های به روزرسانی شده و در زمان مناسب تجویز شوند بسیاری از بیماران دچار عوارض خطرناک و حتی کشنده بیماری نخواهند شد و نیازی به بستری نخواهند داشت.

اینجاست که نقش وزارت بهداشت بیش از گذشته پررنگ می‌شود. پروتکل‌های جدید درمانی ترجمه می‌شوند و به سادگی حتی برای عموم در دسترسند.

اما آیا به اندازه کافی در مورد آنها اطلاع رسانی می‌شود؟ آیا همه پزشکان در حالی که سخت درگیر جنگ با این بیماری هستند، و یا پزشکانی که در نقاط دورافتاده کشور بدون دسترسی به اینترنت درحال خدمت هستند از وجود این پروتکل‌ها مطلعند؟

صدا و سیما نیز یکی دیگر از نهادهایی‌ست که از ابتدا عملکرد خوبی در مواجهه با این اپیدمی نداشت. کوچک انگاری و بی‌اهمیت جلوه دادن بیماری در روزهای ابتدایی اپیدمی و در ماه‌های بعد انتشار اخبار و مطالب غیرکارشناسانه و غیرعلمی و عدم پوشش اخبار صحیح و دستورالعمل‌های به روز مبارزه با بیماری از ضعف‌های بزرگ این سازمان عریض و طویل بوده‌اند.

رمدیسیویر آری یا نه؟

مطالب علمی بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود

در روزهای گذشته خبری مبنی بر بی‌تاثیری تمامی داروهای درمان کووید ۱۹ منتشر شد.

داروهایی که برخی میلیون‌ها تومان برای تهیه آنها هزینه کردند تا جان یکی ازعزیزانشان را حفظ کنند. و این اخبار باعث ایجاد ترس، یاس و ناامیدی و حتی خشم در بین مردم شد.

یکی از این داروها رمدیسیویر بود. اما آیا این دارو واقعا بی‌تاثیر است؟ پاسخ کوتاه این است: خیر.

پس چرا یک کارآزمایی بزرگ با چندین هزار شرکت کننده از کشورهای مختلف دنیا تاثیر این دارو را رد کرد؟

سازمان غذا و داروی آمریکا، تفاوت کارآزمایی های SOLIDARITY (کارآزمایی سازمان جهانی بهداشت) و ACTT-1 را این طور توضیح می‌دهد که دو کارآزمایی طراحی و اهداف اولیه متفاوتی داشته‌اند.

طراحی مطالعه ACTT-1 به صورت دوسوکور و با گروه کنترل با دارونما و تصادفی بوده و طراحی SOLIDARITY به صورت Open Label بوده است و از این نظر مطالعه اول قدرت بیشتری برای بررسی مدت زمان لازم برای بهبودی دارد و مطالعه سازمان بهداشت جهانی نیز این موارد را (کمتر کردن مدت زمان بهودی و شانس بهتر برای بهبود بالینی) رد نمی‌کند. همچنین مطالعه سازمان جهانی بهداشت هنوز داوری نشده است.

گذراندن این روزهای تاریک با مطالب علمی

و به تازگی نیز داروی رمدسیویر با نام برند Veklury، موفق به دریافت تاییدیه کامل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان بیماران کووید۱۹ بستری شده (با سن حداقل ۱۲ سال و وزن حداقل ۴۰ کلیوگرم) شد.

قبلا در یکم ماه می این دارو ‌تاییدیه استفاده اضطراری دریافت کرده بود. بنابراین باوجود اینکه مطالعه بزرگ سازمان جهانی بهداشت بی‌اثر بودن این دارو را نشان داده بود اما این دارو برای درمان بیماران در امریکا تایید شد، و شاید بتوان اینگونه تصور کرد که این دارو در درمان بیماران موثر است.

نکته مهم اما شاید زمان تجویز دارو باشد. بیماران در مراحل مختلف بیماری پاسخ‌های متفاوتی به این دارو می‌دهند.

و صدالبته سازمان جهانی بهداشت نیز از داده‌های خود مبنی بر بی اثر بودن این دارو دفاع کرده است و درحال حاضر باید منتظر نتایج نهایی مطالعات علمی ماند تا بتوان در مورد اثربخشی این دارو تصمیم گرفت.

اما دلیل این سطح از تفاوت و تناقض در نتایج مطالعات مختلف چیست؟

این بیماری کمتر از یکسال است که پا به دنیای ما انسان‌ها گذاشته است و هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد آن وجود دارد.

اگر هر روز با یافته‌های علمی متناقضی در مورد این بیماری مواجه می‌شوید معنی آن این نیست که توطئه‌ای در کار است و یا عده‌ای قصد از بین بردن نسل بشر را دارند.

سوال: آیا ما موش آزمایشگاهی سازمان جهانی بهداشت بودیم؟ خیر.

انجام مطالعات تحقیقاتی بروی اثربخشی داروها در افراد مختلف یک روش متداول در جهان است‌.

این را باید بدانید که تمام پژوهش‌های انسانی زمانی انجام می‌شوند که بی‌خطری دارو یا واکسن در انسان معلوم شده است. پژوهش‌هایی که در حال حاضر در جریان هستند اثربخشی داروها و واکسن ها را بررسی می‌کنند و رد اثربخشی یک دارو در جریان یک پژوهش امری طبیعی‌ست.

در حال حاضر واکسن‌های احتمالی کووید۱۹ بروی ده‌ها هزار نفر آزمایش شده‌اند و حتی ممکن است اثربخشی آنها رد شود.

علاوه بر این برای اجرای این طرح در دنیا ابتدا در سازمان بهداشت جهانی مجوز اخلاق صادر شده است. همچنین در هر کشوری نیز به طور جداگانه مجوز اخلاق صادر شده است.

ایران نیز تنها کشور شرکت کننده در این کارآزمایی نبوده است. ۴۰۵ بیمارستان در ۳۰ کشور دنیا در این پژوهش مشارکت کرده‌اند.

سوئیس، فنلاند، نروژ، اتریش، کانادا، ایرلند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لوگزامبورگ، مصر، عربستان، برزیل، کویت، پاکستان، پرو، اندونزی، هندوراس و… جز این کشورها هستند.

باید صبر داشته باشیم تا واکسن‌ها، داروها و درمان‌های جدیدتری برای کمک به افراد بیمار وارد چرخه ی درمان شوند و این امر نیازمند تحقیق و پژوهش است.

چند نکته مهم و کاربردی در مورد کرونا

مطالب علمی بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود

تنها چیزی که قطعا باعث بیماری شما می‌شود نزدن ماسک است، پس ماسک را از خود جدا نکنید، فاصله فیزیکی خود را با سایرین حفظ کنید، و از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز کنید.

این را بدانید که امکان ابتلا حتی باوجود استفاده از ماسک وجود دارد اما هرچه میزان دوز ویروس اولیه‌ای که با آن آلوده می‌شوید کمتر باشد بیماری شما نیز شدت کمتری خواهد داشت.

بر اساس دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های امریکا (CDC) تعریف تماس نزدیک برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ تغییر کرده است. قبلا تماس نزدیک با فرد مبتلا به معنای تماس حداقل ۱۵ دقیقه متوالی در فاصله ۶ فوتی بود.

اما طبق تعریف جدید دیگر لازم نیست این زمان تماس به صورت متوالی و پشت سر هم باشد و اگر مجموع مدت زمان تماس‌ها در ۲۴ ساعت حداقل ۱۵ دقیقه باشد، در تعریف جدید قرار می‌گیرد.

درصورت ابتلا به بیماری‌ این نکات را فراموش نکنید. این روزها هرگاه احساس بیماری کردید و هرنوع علائم سرماخوردگی، حتی آبریزش بینی، داشتید فرض را بر این بگذارید که به کرونا مبتلا شدید و قطعا خود را به مدت دو هفته قرنطینه کنید.

درصورتی که با فرد بیمار درتماس بودید، حتی در صورت نداشتن علائم، خود را به مدت دو هفته قرنطینه کنید، تا در صورت ابتلا و یا ناقل بودن کسی را بیمار نکنید.

بر اساس جدیدترین دستورالعمل‌ها در همه موارد ذکر شده، یعنی به محض شروع علائم و یا تماس بافرد مشکوک حتما به پزشک مراجعه کنید تا بر اساس تشخیص برای شما داروهای ضدویروس تجویز کند.

مصرف داروهای ضد ویروس در روزهای ابتدایی ابتلا که شما علائم خفیف‌تری دارید می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش نیاز به بستری و مرگ و میر در فاز دوم بیماری داشته باشد داشته باشد.

داروها و مکمل‌هایی که در فاز اولیه بیماری تجویز می‌شوند عموما کم عارضه، ارزان و در دسترسند و خوشبختانه تهیه آنها کار دشواری نیست.

مطالب علمی بخوانید تا روزهای سخت کرونا آسان شود

در طول دوران بیماری علائم خود را مرتب چک کنید. بنا به توصیه پزشکان هفته دوم بیماری بسیار تعیین کننده است.

درصورتی که علائم شما رو به بهبود است جای نگرانی نیست اما تب طولانی، خستگی و بدن درد تشدید شده و سرفه و تنگی نفس پیش رونده می‌توانند خطرناک باشند.

در افراد سالمند بی‌اشتهایی و خستگی را جدی بگیرید.

درصورتی که از حضور در مراکز درمانی نگران هستید می‌توانید از اپلیکیشن های مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید.

فراموش نکنید که اگر فردی از نزدیکان، دوستان و یا همکاران شما به بیماری مبتلا شد بعد از شروع علائم بین ۱۰ تا ۱۴ روز ناقل بیماریست و در صورت ابتلای شدید و بستری در بیمارستان تا ۲۱ روز توانایی انتقال بیماری را دارد.

بنابراین ترس از افرادی که بهبود پیدا کرده‌اند و از قرنطینه خارج شده اند کاملا غیرمنطقیست.

این روزها ابتلا به این بیماری با ترس و انگ اجتماعی همراه شده است. تلاش کنید تا با رفتارهای نادرست و ترس بی‌مورد به اضطراب افراد مبتلا دامن نزنید. آنها به حمایت شما نیاز دارند.

کرونا اولین و آخرین اپیدمی دنیا نیست. درطول تاریخ اپیدمی‌های بسیاری همچون طاعون، وبا، آبله یا آنفولانزا هزاران نفر را بیمار کرده و جان افراد بسیاری را گرفته‌اند. کرونا یک واقعیت است که برخی آن را سیاسی کرده‌اند و در این کارزار بسیاری به دنبال منافع شخصی خودشان هستند.

مهم‌ترین اصل این است که از خودمان و اطرافیانمان در حد توان مراقبت کنیم تا جایی برای افسوس خوردن باقی نگذاریم.

پایان پیام

مترجم: مریم قره گزلو

کد خبر : 184272 ساعت خبر : 2:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=184272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات