نمایشگاه زنان با عکس‌هایی از نصرالله کسراییان در گالری آران

جوان ها یادشان نمی‌آید، ما یادمان نمی‌رود

نمایشگاه زنان با عکس‌هایی از نصرالله کسراییان در گالری آران

به گزارش گلونی نازیلا نوع بشری نوشت: جوان ها یادشان نمی‌آید، ما یادمان نمی‌رود.

در بحبوحه جنگ، در زمانه کمبودها و سختی‌ها، در غیاب تصویر (به جز جعبه تلخ تلویزیون)، نصرالله کسرائیان پیوندی بین جامعه شهرنشین ایران و سرزمین‌اش به وجود آورد که چهار دهه بعد، کماکان جزو جدایی ناپذیر حافظه بصری ماست.

حداقل برای دو نسل عشق و درد ایران، با تصاویر ایشان عجین شده است. هنوز دماوند کسرائیان که بر روی کتاب سرزمین من ایران ظاهر شد، بلندترین دماوند است.

هنوز دختر قشقائی معروف ایشان زییاترین دخترکان است، هنوز زن جنوبی داس به دست عجیب‌ترین تصویر است. هنوز کوچ، کوچ کسراییان است.

نمایشگاه زنان با عکس‌هایی از نصرالله کسراییان

جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ تا دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹
تهران، خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵
۰۲۱۶۶۷۰۷۹۷۵
روزهای تعطیل: شنبه‌ها، یکشنبه ها،‌ دوشنبه ها
ساعات کار افتتاحیه: ۱۶ – ۲۰
ساعات کار: ۱۳ – ۱۸

در زمانه‌ای که جضور زنان به سختی تحمل می‌شد، تصاویر بانوان کرد، بلوچ ، گیلک، لر، ترک، ترکمن، بختیاری، شاهسون و قشقائی، بوی گندم‌زارهای فارس و زمزمه های جنگلهای زاگرس وگلستان و آذربایجان را به شهرها آورد.

از سپیده دم تاریخ ایران، این اولین باری بود که تصاویری واقعی از ایرانی حقیقی به نمایش درمی‌آمد.

یکی از رگه‌هایی که در این عکس‌ها بوضوح روشن بود نقش زنان و مادران و احترام و نزاکت هنرمندی بود که به خوبی جایگاه این بخش از جامعه را می‌دید و به دیگران نشان می‌داد.

تصاویری از حرکت و تلاش دائمی، حضور مادرانه، مفهوم خانه، که همه با هم بخشی از آهنگ زندگی بودند و تاکیدی بر آن که ما را پایانی نیست.

شاید نیازی نیست که بگوییم ولی بگذارید بگوییم که در سخت‌ترین روزهای این سرزمین این زنان بوده و هستند که به زندگی رنگ می‌دهند، که عطر و بویشان فضا را پر می‌کند و در سیاهپوشی و سفید‌پوشی‌شان، پاسدار حرمت انسانی هستند.

نصرالله کسراییان سرزمین ما، سیرت و رخسار زنان ما، و بقای ما را به تصویر کشید. بی‌تردید تاریخ اجتماعی ایران وامدار این هنرمند است.

پایان پیام

کد خبر : 186225 ساعت خبر : 12:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=186225
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات