وضعیت ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک

حل مشکلات تملک عرصه‌های مربوط به قلعه

وضعیت ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان آخرین وضعیت ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک را تشریح کرد.

به گزارش گلونی سید امین قاسمی امروز پنجشنبه ۸ آبان در رابطه با آخرین وضعیت ساماندهی حریم قلعه فلک‌الافلاک، اظهار کرد:

«در آخرین جلسه حل مشکلات تملک عرصه‌های مربوط به قلعه فلک‌الافلاک که در اختیار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) است، مقرر شد، کارگروهی متشکل از نمایندگان سپاه، وزارت دفاع و وزارت میراث فرهنگی، بازدیدی از مجموعه در حال ساخت پادگان حضرت ابوالفضل (ع) به عنوان جایگزین پادگان فعلی داشته باشند و گزارش آن به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شود.»

وضعیت ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه این گزارش شامل چند مورد بوده، افزود: یکی از بندهای آن، اعلام نمودن میزان اعتبار موردنیاز جهت تکمیل پادگان در حال ساخت سپاه بوده است.»

قاسمی تصریح کرد: «در این زمینه جلسات دیگری نیز برگزارشده و طی بازدیدهای صورت گرفته، اطلاعات موردنیاز در اختیار نماینده وزارت دفاع قرار داده‌شده است.»

او گفت: « همچنین مقرر شد که صورت‌جلسه‌ای تنظیم و میزان هزینه‌هایی که نسبت به نرخ امروز برای تکمیل پادگان سپاه نیاز است با لحاظ نمودن پرداخت‌هایی که به سپاه صورت گرفته، گزارشی تنظیم و به وزیر دفاع و وزیر میراث جهت اخذ تصمیمات بعدی ارسال شود.»

فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده بُرجی هم شناخته می‌شود.

این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است.

تاریخ ساخت این قلعه به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. این بنا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 185360 ساعت خبر : 2:58 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=185360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات