گلونی

بازپروری حیات وحش در ایران رو در رو با واقعیت‌های موجود

بازپروری حیات وحش در ایران رو در رو با واقعیت‌های موجود

بازپروری حیات وحش در ایران رو در رو با واقعیت‌های موجود

بازپروری حیات وحش در ایران رو در رو با واقعیت‌های موجود

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی در روزهای اخیر، یک فرد خرس قهوه‌ای آسیب‌دیده توسط نیروهای حفاظت محیط زیست مازندران و با حضور یک تیم دامپزشکی زنده‌گیری و پس از معاینات به یک مرکز درمانی در رامسر منتقل شد.

خبرها حاکی است که مسوولان در تکاپو برای رسیدگی به وضعیت درمانی این خرس هستند اما هنوز مشخص نیست که چه امکانات و یا تجهیزاتی قرار است برای درمان این حیوان مدنظر قرار گیرد.

 وضعیت این خرس آسیب‌دیده یادآور افراد متعدد حیات وحش است که در ظرف سال‌های اخیر قربانی فقدان برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت منسجم برای درمان، بازپروری و احیاء شده‌اند.

با گذشت قريب ۵۰ سال از تاسيس سازمان حفاظت محيط زيست، متاسفانه هیچ پروتکل مشخصی برای افراد آسیب دیده حیات وحش در کشور وجود ندارد و تنها جمعی از محیط‌بانان، همیاران و دامپزشکان هستند که با دانش یا حتی بدون دانش لازم مجموعه‌ای از اقدامات را که البته تابعی از فقدان امکانات کافی و تجهیزات مناسب است، در مورد حیوانات آسیب‌دیده اجرا می‌کنند.

بازپروری حیات وحش در ایران

رو در رو با واقعیت‌های موجود

جای خالی مراكز بازپروری و تیمار حیات وحش در استان‌های مختلف در حالی احساس می‌شود که به گفته علی عمارلویی، مدیر پیشین كلينيك بازپروری حيات وحش پارك پرديسان تهران شرایط در پایتخت هم دست‌کمی از شهرستان‌ها ندارد.

 اما مراکز بازپروری حیات وحش چه ویژگی‌هایی دارند؟

 مراكز بازپروری حيات‌وحش، به مكان‌هايی گفته می‌شود كه حيوانات مجروح و آسيب‌ديده وحشی را تيمار، نگهداری و برای بازگشت مجدد به طبيعت احياء می‌كنند.

 اين مراكز در عين حال زيربنايی مهم برای انجام تحقيقات علمی در حوزه مديريت حيات وحش هستند.

بازپروري حيات وحش مستلزم بذل سرمايه، زمان و انرژی بسيار زياد است و به همين دليل اغلب مراكز بازپروری حيات وحش در دنيا نيازمند حمايت و محرك‌های تشويقی اثرگذار از جانب نهادهای متولی حفاظت از حيات وحش هستند.

گلونی در مجموعه وبینارهای «بازپروری حیات وحش در ایران» این ضرورت مهم را از جهات مختلف با میهمانان گوناگون بررسی کرد.

در وبینار ۱۸ مجموعه «دانش، تجربه و زمین» به همراه دو میهمان برنامه آقایان علی عمارلویی، مدیر پیشین کلینیک بازپروری حیات وحش پارک پردیسان و ایمان ابراهیمی، مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم مروری کرده‌ایم بر نقاط قوت و ضعفی که در طی سال‌های اخیر در عرصه بازپروری حیات وحش در کشور مشاهده شده است.

ایمان ابراهیمی در این وبینار از واقعیت‌هایی می‌گوید که شاید برای خیلی از دست‌اندرکاران بازپروری دردناک باشد اما ضرورت بازنگری را در کارهای انجام شده و ضرورت تغییر مسیر را یادآور می‌شود.

با ما همراه باشید و وبینارهای گلونی را که با هدف ارتقاء دانش حفاظت از محیط زیست تدوین و اجرا شده‌اند، از دست ندهید.

سخنان ایمان ابراهیمی

سخنان علی عمارلویی

پرسش و پاسخ

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

سایر ویدیوها در آپارات گلونی

پایان پیام

نویسنده: فرناز حیدری، کارشناس ارشد مهندسی محیط زیست

خروج از نسخه موبایل