گلونی

موزه نادری مشهد آرامگاه ناپلئون شرقی

موزه نادری مشهد

موزه نادری مشهد نماد چادر است زیرا نادر شاه عمدتا در چادر زندگی می‌کرد. ابزار جنگ و توپخانه دوران صفویه در باغ موزه نادری نگهداری می‌شوند.

موزه نادری مشهد آرامگاه ناپلئون شرقی

به گزارش گلونی موزه نادری مشهد نماد چادر است زیرا نادر شاه عمدتاً در چادر زندگی می‌کرد.

در طول زندگی خود، نادر در 1250 جنگ شرکت کرد و به عنوان یکی از سه نبوغ نظامی جهان (اسکندر بزرگ، ناپلئون بناپارت و نادر شاه افشار) در نظر گرفته شده است.

ابزار جنگ، تعدادی سکه دوران نادر و توپخانه دوران صفویه در محوطه باغ موزه نادری نگهداری می‌شوند.

موزه نادری مشهد

 این ساختمان در زمینی به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است.

مقبره نادرشاه یادبودی در باغ موزه نادری مشهد است که به منظور بزرگداشت نادر شاه توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.

مجسمه برنزی نادرشاه به ارتفاع 6.5 متر که در کنار 3 سرباز پیاده ایستاده در کنار اسب روی اسب سوار شده بود، در رم ایتالیا ساخته شد.

سپس به مشهد منتقل و بر روی پایه آن قرار گرفت. این مجسمه توسط ابوالحسن صدیقی طراحی و برنز کاری آن در کارخانه Berotti ایتالیا انجام شده است.

برای مدتی ساختمان جدیدی در محل فعلی مقبره وی ایجاد شد تا اینکه انجمن ملی ایران در سال 1335 در صدد ساخت مقبره‌ای مناسب از نادرشاه در همان مکان مقبره ساخته شده در قوام السلطنه برآمد.

این کار از سال 1336 آغاز و در سال 1342 به پایان رسید. مجسمه برنزی نادرشاه سوار بر اسب از آثار پروفسور ابوالحسن صدیقی است که ریخته‌گری آن در ایتالیا انجام شده است.

مصالح آرامگاه اغلب از گرانیت سنگی خشن و سخت مشهد ساخته می‌شود.

پوشش مقبره کاملاً شبیه چادر عشایری است. پوشش دیوارهای داخلی مقبره نیز برای انتقال بهتر قتل نادرشاه در داخل چادر از سنگ‌های مرمر منسوخ شده مراغه انتخاب شده است.

بخش های مختلف باغ موزه نادری

موزه آرامگاه نادر شاه از دو سالن احداث شده است.

سالن اول به سلاح‌های دوره افشاریان، نقاشی‌های نادرشاه و صحنه‌های جنگ، تجهیزات سوارکاری مانند زین‌های اسب از دوره افشاریه تا قاجار، چندین نسخه خطی از جمله تاریخ نادری و دو اثر اختصاص دارد.

شمشیرهای متعلق به نادر شاه، اختصاص داده شده به یک کلمه “السلطان نادر” حک شده است و از سوی دیگر این شعر آموزش داده می‌شود:

پادشاه پادشاهان نادر صاحب قرآن است سلطان بر پادشاهان جهان است. این شمشیر در روز تاج گذاری نادر در سال 1148 هجری قمری به دشت مغان اهدا شد و توسط ملت ایران به وی اهدا شد.

سالن دوم در سال 1372 به مجموعه اضافه شد که در آن انواع سکه‌ها، ظروف و سایر اقلام اهدایی از دوره صفویه به دوران معاصر نمایش داده می شد. این موزه در حال حاضر توسط سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود.

بازدید از موزه

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: مشهد، چهارراه شهدا (چهارراه نادری)

با گوگل مپ به موزه نادری مشهد بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

خروج از نسخه موبایل