گلونی

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

به گزارش گلونی اصل دوم نگهداشت جنگل: عبارت است از حمایت مستمر و مدیریت بهنجار و منطبق با اصول علمی و فنی منابع جنگلی به نحوی که بهره‌مندی اقتصادی و اجتماعی از جنگل، آب و حیات وحش را میسر سازد.

در پرورش جنگل، در کنار اصل حمایت از جنگل که به هدف حفظ اکوسیستم و ماهیت طبیعی آن صورت می‌گیرد، اصل نگهداشت جنگل نیز مطرح است.

این مسئله که بشر همواره به منافع اقتصادی و اجتماعی خود می‌اندیشد و آن را در زندگی و ارتباط با دنیای پیرامون خود مد نظر قرار می‌دهد، امری انکارناپذیر است.

البته بهره‌مندی از محیط زیست به گونه‌ای علمی، تخصصی و منصفانه، بدون صدمه به آن را نباید با بهره‌کشی اشتباه گرفت.

بهره‌کشی از جنگل یا هر اکوسیستم طبیعی دیگر، علاوه براینکه غیراخلاقی است، به لحاظ علمی و اقتصادی نیز کاملا اشتباه است.

  این اقدام ممکن است در کوتاه مدت، سود مالی فراوانی برای بشر به باور آورد.  اما در درازمدت، علاوه بر تخریب محیط زیست و نابودی منابع طبیعی، ضررهای اقتصادی کلانی را به همراه خواهد داشت.

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

به طور مثال، جنگل‌تراشی‌های بی رویه به منظور استفاده از چوب درختان یا تغییر کاربری و تبدیل اکوسیستم‌های جنگلی به اراضی کشاورزی یا مسکونی، از نمونه های بهره‌کشی از اکوسیستم های جنگلی توسط بشر است.

همین امر سبب شده است که سالانه شاهد وقوع سیل با اولین باران‌های بهاری یا پاییزی، به علت قطع درختان جنگلی در بالادست در بسیاری از شهرهای کشور باشیم. مانند سیل های لرستان، مازندران، گلستان و …

همچنین چرای بی‌رویه و ورود دام‌های اهلی از مراتع به مناطق جنگلی توسط انسان‌ها نمونه دیگری از بهره کشی از جنگل‌هاست که ضررهای جبران‌ناپذیر اکولوژیکی و اقتصادی را در درازمدت به دنبال دارد.

این در حالی است که با مدیریت صحیح منابع موجود هم بستری جهت بهره‌مندی اقتصادی و اجتماعی لازم از منابعی ‌مثل آب، جنگل و حیات وحش فراهم می‌گردد و صدمه‌ای به آن ها وارد نمی‌شود.

نگهداشت جنگل دومین اصل پرورش جنگل

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ، کارشناس ارشد محیط زیست

با سپاس از کتاب‌های نردبان

منبع
کتاب «جنگل شناسی زاگرس» پژوهش و نگارش دکتر محمدحسین جزیره‌ای و مهندس مرتضی ابراهیمی رستاقی (1392 دانشگاه تهران)

خروج از نسخه موبایل