گلونی

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

به گزارش گلونی اصل سوم پاسداشت جنگل: شامل مجموعه تدابیر، تمهیدات و عملیاتی است که علاوه‌بر اینکه در نگهداشت و پایداشت جنگل به عمل می‌آید، متضمن بقای جنگل و استمرار تولید و عرضه محصولاتی با کیفیت و مطلوب است.

همچنین باعث برقراری تعادل معقول و منطقی بین مقاصد اقتصادی و ملاحضات فنی درازمدت راجع به جنگل بوده و منطبق بر اصول حفاظت محیط زیست است.

اهميت جنگل‌هاي پايدار با توجه به تغييرات آب و هوايی و ديگر فاجعه‌های محیط زیستی كه بشر در جهان باعث شده، هر روز بيشتر آشكار می‌شود.

يك جنگل پايدار در كنار توليد چوب تأثير بسيار مهمي روي خاك، آب، درجه حرارت هوا، صدا و جذب مقدار قابل توجهی از دی اكسيد كربن موجود در هوا دارد.

منظور از جنگل پايدار، جنگلی است كه كاركردهای آن برای نسل‌های حال و آينده به‌طور پيوسته نگهداری شود و بازده پايدار يا توليد مستمر از آن حاصل شود.

لازم به ذكر است «بازده پايدار» حداكثر ميزان بازدهی‌ است كه يك منبع تجديدپذير قادر است به‌طور دائم در يك مديريت معين توليد كند.

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

اين قاعده توازن بين رويش و برداشت را نشان می‌دهد كه اساس ماهيت توسعه پايدار است.

كارشناسان و متخصصان محيط زيست و منابع طبیعی معتقدند با مديريت پايدار جنگل می‌توان در زمانی كوتاه با دخالت مؤثر و از ميان برداشتن عوامل تخريب، جنگل‌ها را احيا كرد و به سوی استمرار توليد و بازده پايدار سوق داد.

بازدهی منابع جنگلی تنها به توليد چوب محدود نمی‌شود، بلكه ميكروكليمای جنگل، تعديل درجه حرارت، جذب دی اكسيد كربن هوا، افزايش بارندگی، اتقاء كيفيت آب‌های زيرزمينی، زادآوری طبيعی و ده‌ها مورد ديگر را هم شامل می‌شود كه خود به اهميت روزافزون اين منابع می‌افزايد.

مطلب ديگري كه در بازده پايدار و استمرار توليد به آن اشاره می‌شود، رويش و برداشت از منابع جنگلی است.

هر قدر رشد سالانه جنگل‌ها افزايش يابد، به همان نسبت هم می‌توان از آنها برداشت بيشتری كرد، بدون اينكه به اصل پايداری و استمرار توليد در آنها لطمه يا آسيبی وارد شود؛ چيزی كه در كشورهای صنعتی از زمان‌های دور درك و مورد استفاده قرار می‌گيرد.

با به‌كارگيری صحيح علوم جنگلداری می توانیم در مدت‌زمانی نه‌چندان طولانی رشد سالانه جنگل‌ها را به چندين برابر رشد كنونی ارتقاء دهیم و پايداری و استمرار توليد را در آنها ضمانت بخشیم.

پاسداشت جنگل سومین اصل پرورش جنگل

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ، کارشناس ارشد محیط زیست

کتاب «جنگل شناسی زاگرس» پژوهش و نگارش دکتر محمدحسین جزیره‌ای و مهندس مرتضی ابراهیمی رستاقی (1392 دانشگاه تهران)

با سپاس از کتاب‌های نردبان

 

خروج از نسخه موبایل