گلونی

پایداری در کسب و کار چیست؟ نگار قدیمی توضیح می‌دهد

پایداری در کسب و کار چیست؟ نگار قدیمی توضیح می‌دهد

پایداری در کسب و کار چیست؟ نگار قدیمی توضیح می‌دهد

پایداری در کسب و کار چیست؟

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

کتاب اهداف توسعه پایدار را دانلود کنید

اهداف توسعه پایدار

کتاب پایداری به چه مفهوم است را دانلود کنید

پایداری به چه مفهوم است

به گزارش گلونی وبینار پایداری در کسب و کار چیست در گلونی برگزار شد.

نگار قدیمی در کتاب «مقدمه‌ای بر پایداری از دیدگاه محیط زیستی» نوشته است:

مفهوم پایداری به کمک مثالی ساده

یک شرکت یا ارگان به‌تنهایی نمی‌تواند یک جامعه را به جامعه‌ای پایدار تبدیل کند.

اما هر ارگانی می‌تواند ورودی‌ها، خروجی‌ها، مراحل کاری و اثرات فعالیت‌هایش را روی سیستم‌های بزرگ‌تر بررسی کند.

ترسیم «نمودار حبابی» به ارگان‌ها در انجام این ارزیابی کمک می‌کند. برای استفاده از این نمودار می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

در مستطیل مرکزی این نمودار یک فعالیت اصلی یا یکی از مراحل کاری خود را بنویسید. سپس در هر دایره اطلاعات خواسته‌شده را بنویسید.

مثلا در بخش انرژی، نوع انرژی مصرفی خود را بنویسید.

سایر ویدیوها در آپارات گلونی

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

در مرحله‌ بعد تصور کنید که در پایدارترین حالت ممکن، اطلاعات داخل هر یک از دایره‌ها چه خواهد بود و سپس آن را به هر یک از دایره‌ها اضافه کنید.

مثلا اگر تمام انرژی مصرفی ارگان شما از انرژی‌های پاک تامین شود، ارگان شما از نظر مصرف انرژی پایدار خواهد بود.

در مرحله بعد، بیرون هر دایره فهرست فعالیت‌هایی را بنویسید که می‌تواند شما را به سمت پایدار بودن، هدایت کند. مثلا در بخش انرژی، کاهش مصرف انرژی از طریق استفاده از تجهیزات کم‌مصرف می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند.

مثال ساده زیر می‌تواند به شما در استفاده از این نمودار کمک کند.

وبیناری دیگر از خانم قدیمی

پایداری در کسب و کار چیست؟

فرض کنید که صاحب یک پیتزافروشی هستید و می‌خواهید فعالیت‌های رستوران را در جهت پایداری برنامه ریزی کنید:

در دایره‌ مواد مصرفی: فهرست مواد اولیه غذایی، جعبه‌های پیتزا، مواد تمیزکننده و مقدمه‌ای بر پایداری از دیدگاه محیط زیستی نام هر ماده‌ی مصرفی دیگر را در داخل دایره بنویسید.

سپس بنویسید که در حالت پایدار مواد غذایی اولیه مثلا گوجه‌فرنگی، از مزارعی که وجه‌فرنگی ارگانیک کشت می‌کنند دستمزد منصفانه‌ای به کارگران‌شان می‌دهند و کمترین فاصله از نظر مسافت را به رستوران شما دارند تامین خواهد شد.

هم‌چنین جعبه‌های پیتزا از مقواهایی که صددرصد از منابع بازیافتی تهیه شده‌اند، ساخته خواهد شد. به علاوه مواد تمیزکننده‌ای که برای
محیط‌زیست و سلامت انسان‌ها خطرناک نیستند خریداری خواهند شد.

در دایره‌ انرژی: فهرست نوع انرژی‌های مصرفی برای پخت پیتزا، گرم و سرد نگه‌داشتن محیط رستوران، نوع سوخت ماشین‌های حمل‌ونقل پیتزا و مواد اولیه را فهرست کنید.

سپس بنویسید در پایدارترین حالت، تمام انرژی مصرفی رستوران از انرژی‌های سبز که توسط شرکت خدمات انرژی به شما فروخته می‌شود تامین می‌شود و ماشین‌های حمل‌ونقل رستوران با الکتریسیته یا سوخت‌های زیستی کار می‌کنند.

در دایره‌ محصول یا خدمات: محصول شما (پیتزا)، در پایدارترین حالت اگر از مواد غذایی ارگانیک تهیه شده باشد دارای اثرات منفی نخواهد بود.
در دایره‌ زباله: فهرستی از انواع زباله‌های تولیدی مانند مواد غذایی، ظروف یک‌بار مصرف و غیره را تهیه کنید.

در پایدارترین حالت تمام زباله‌های رستوران شما بازیافت، استفاده‌ مجدد یا کمپوست خواهند شد. به عبارت دیگر زباله تولیدی شما صفر خواهد بود. مثلا تمام ظروف یک‌بار مصرف از نوع قابل تجزیه توسط طبیعت خواهند بود.

در دایره‌ اثرگذاری بر صنعت: جایگاه و میزان اثرگذاری خود را در پیشرفت صنف خود بنویسید. در حالت پایدار می‌توانید با استفاده از حضور خود در اتحادیه‌ رستوران‌داران و تشویق همکاران خود برای شروع حرکت در جهت پایداری رستوران‌ها، در پایدار شدن صنعت غذایی پیشرو و تاثیرگذار باشید.

به عنوان مثال با متقاعد کردن همکارانتان در خرید محصولات ارگانیک می‌توانید بازار کافی برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک و قیمت قابل خرید برای خریداران ایجاد کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل