گلونی

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

به گزارش گلونی اصل اول پایداشت جنگل این است: پایداشت یا حمایت جنگل به کلیه اقداماتی اطلاق می‌شود که به منظور جلوگیری از تخریب کلی یا جزئی جنگل بر اثر عوامل فیزیکی (اقلیمی) یا عوامل زنده (حشرات، قارچ‌ها، حیات وحش، دام، انسان و …) صورت می‎گیرد.

در اینجا به بیان اقدامات حمایتی مربوط به چند مورد از عوامل فوق می‌پردازیم:

عوامل اقلیمی: مهمترين عامل براى حمايت از جنگل در مقابل طوفان و برف، ايجاد جنگل آميخته مناسب و برنامه‌ريزى صحيح جهت بهره‌بردارى است.

جنگل‌هاى آميخته با رعايت تناسب در مورد درختانى که داراى ريشه‌هاى سطحى و عميق هستند باعث بسته بودن محدوده جنگل مى‌گردد و اين خود يکى از مؤثرترين عوامل جهت حمايت جنگل در مقابل باد و طوفان است.

انسان: حمایت از جنگل در مقابل خسارات وارده از طرف انسان در قوانين موضوعه در خصوص منابع طبيعى مشخص شده است.

اصل ۴۵ قانون اساسى مى‌گويد: انفال و ثروت‌هاى عمومى از قبيل زمين‌هاى موات و رهاشده، معادن، درياها و درياچه‌ها و رودخانه‌ها و ساير آب‌هاى عمومی، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نى‌زارها، بيشه‌هاى طبيعي، مراتعى که حريم نيست، ارث بدون وارث و اموال مجهول‌المالک و اموال عمومى که از غاصبين مسترد مى‌شود در اختيار حکومت اسلامى است، تا برطبق مصالح عامه نسبت به آن عمل کند و ترتيب استفاده هر يک را قانون معين مى‌نمايد.

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

پایداشت جنگل اولین اصل پرورش جنگل

اصل پنجاهم قانون اساسى مى‌گويد: در ايران حفظ محيط‌‌ زيست که نسل امروز و نسل‌هاى بعد بايد در آن حيات اجتماعى رو به رشدى داشته باشند وظيفه عمومى تلقى مى‌گردد.

از اين رو فعاليت‌هاى اقتصادى و غير از آن که آلودگى محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن را باعث شود ممنوع است.

حیات‌ وحش: حمايت از جنگل در مقابل جويدگى و خسارات دیگر از طرف وحوش مشخص شده است.

مؤثرترين نحوه حمايت جنگل در مقابل خسارت وارده از جويدن پوست درختان توسط حيوانات به اين صورت است که منطقه زيست حيوانات مذکور را به‌خوبى محصور نمائيم.

از طرفى غذاى کافى به‌خصوص در زمستان در اختيار آن‌ها قرار دهيم تا بدين وسيله مانع از جويدن پوست درختان به‌وسيله آنها شويم.

مچنين مى‌توان با آغشته کردن تنه درختان به مواد بَدبو از خسارات وحوش کم نمود.

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ، کارشناس ارشد محیط‌ زیست

با سپاس از کتاب‌های نردبان

 

خروج از نسخه موبایل