آموزش روزنامه نگاری در گلونی

آموزش روزنامه نگاری در گلونی

به گزارش گلونی رضا ساکی در زمستان ۹۹ دوره آموزشی آنلاین برگزار می‌کند.

آموزش روزنامه نگاری در گلونی

آموزش روزنامه نگاری در گلونی
آموزش روزنامه نگاری در گلونی

در این دوره این سرفصل‌ها را می‌آموزید:

آشنایی با خبرنویسی: ارزش‌ها و عناصر خبری

سبک‌های خبرنویسی

انواع گزارش‌‌نویسی

و آشنایی با انواع تیتر و لید

برای ثبت‌نام کلیک کنید

مهارت‌های ضروری مورد نیاز برای روزنامه‌نگاران

در کتاب «آموزش روزنامه‌نگاری» که نشر ثانیه منتشر کرده است آمده است:

شاید شما از آن دسته روزنامه نگاران با قابلیت، توانمند و باسابقه باشید که بر صندلی دبیری جا خوش کرده‌اید و به سخت‌کوشی معروف هستید.

اما اگر از پنج مهارت اصلی و ضروری در این حرفه برخوردار نباشید، سابقه‌های بلند بالایی که در پرونده‌های کاری خود ردیف کرده‌اید و مهارت‌های متعددی که در این حرفه آموخته‌اید هم نمی‌تواند نجات دهنده شما از بحران‌های کاری باشد.

١. کنجکاوی

چرا همسایه‌ای که تازگی به آپارتمان مانقل مکان کرده است، خودروی شخصی‌اش را در پارکینگ نمی‌گذارد؟

ساخت وساز جالبی که در نزدیکی محل سکونتتان انجام می‌گیرد به چه علت است؟ چرا جعبه پست زردرنگ است؟ بیش از یک ماه از زمانی که چند نفر از مأموران پلیس در نزدیکی محل کار من مستقر شده‌اند می‌گذرد، علتش چیست؟

یک روزنامه نگار موفق باید به طور طبیعی برای پرسش‌های ساده ذهن جست وجوگر خود پاسخی داشته باشد و به آسانی از تمام مسائل هر چند بی‌اهمیت نگذرد و کنجکاوی به خرج دهد.

ذهن جست وجوگر و کنجکاو یک روزنامه‌نگار راه صعود او به قله‌های موفقیت است و به نوعی وقتی در ذهن جست وجوگر یک روزنامه‌نگار همواره پرسش‌های گوناگون مطرح می‌شود، برای اجرای یک مصاحبه خلاق با تهیه گزارش پرمخاطب آماده است.

٢. انگیزه درونی

بهره‌مندی از انگیزه درونی و خودجوش بودن بهترین واژه برای توجیه موفقیت با شکست در هر حرفه‌ای است.

به عبارتی، این طور باید گفت که بخشی از تصمیماتی که یک روزنامه‌نگار در حوزه وسیع کاری خود می‌گیرد، باید از یک سو در جهت رشد و پیشرفت حرفه‌ای او انجام گیرد و از سوی دیگر، نتیجه آن پاداشی برای پاسخگویی به نیازهای درونی باشد.

داشتن انگیزه کافی برای روزنامه نگارشدن به فرد این فرصت را می‌دهد تا در حالی که خود را عضوی از شبکه بزرگ و جهانی رسانه می‌بیند، خود به عنوان یک کارفرما، مسئول کارهایی باشد که انجام می‌دهد.

٣. آگاهی

زیرک بودن و داشتن اطلاعات کامل شرط لازم برای روزنامه‌نگار شدن است. یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای بدون شک از آنچه در اطرافش می‌گذرد یا مسائلی که احتمال می‌رود در آینده اتفاق بیفتد باخبر است.

مطالعه زیاد در زمینه‌های مختلف (بدین منظور که روزنامه‌نگار تمامی وقت خود را تنها صرف خواندن مجلات یا کتاب‌های محبوب خود نکند) و نداشتن پیش فرض و تعصب‌های بی‌جا، اندیشه‌های فرد علاقه‌مند به فعالیت در عرصه مطبوعات را در مسیری صحیح هدایت کرده و او را به جامعه اطلاعاتی روز دنیا پیوند می‌زند.

مهم نیست روزنامه‌نگار با خبرنگار در چه حوزهای مشغول به فعالیت باشد، آنچه اهمیت دارد این است که او چقدر از مسائل روز دنیا، از سیاست و جزئیات انتخابات آینده گرفته تا وضعیت اقتصادی و بورس کشور، مطلع است.

۴. سخنوری

بررسی سابقه کاری و زندگی شخصی روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و موفق نشان می‌دهد، لزوما همه روزنامه‌نگاران حرفه‌ای نویسندگان مشهور و بزرگی نیستند، اما اکثر آنها مهارت سخنوری را به خوبی آموخته اند و از روابط عمومی بالایی برخوردار هستند.

از طرف دیگر، آموختن زبان دوم در کنار صحیح صحبت کردن زبان مادری، امتیاز مثبتی برای روزنامه‌نگاران خواهد بود و اکثر روزنامه نگاران مشهور از این مهارت برخوردار هستند در صورتی که از مهارت‌های کافی در حرفه روزنامه‌نگاری برخوردار نیستید، بهتر است از تجربیات کاری و تحقیقاتی دیگر روزنامه نگاران استفاده کنید.

۵. اطلاعات آماری

از طرف دیگر دانستن این نکته ضروری است که مهارت تجزیه و تحلیل کردن، تنها مورد نیاز گزارشگران حوزه علم و دانش نبوده و هر روزنامه‌نگاری نیاز به آموختن این مهارت‌ها دارد.

چرا که نوشتن یک داستان ساده اما موفق حوادث و یا گزارش پیچیده اقتصادی یا فلسفی نیاز به برخورداری نویسنده از قدرت تحلیل و درک آماری دارد.

چگونگی پردازش داستان و استفاده به جا و به موقع از نکات مثبت ماجرا در داستان پردازی از نمونه‌های داشتن مهارت تجزیه و تحلیل است.

پایان پیام

کد خبر : 190434 ساعت خبر : 9:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=190434
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات