تبلیغ حفاظت از درنای تاجدار افریقا در برنامه شام ایرانی

تبلیغ حفاظت از درنای تاجدار افریقا در برنامه شام ایرانی

به گزارش گلونی این‌روزها داشتن حیوان خانگی، به‌خصوص حیواناتی که جزء پت‌ها نیستند، به نوعی فشن زندگی افرادی خاص در جامعه تبدیل شده است.

آگاه‌سازی و آموزش و بعد از آن بهره گرفتن از ممنوعیت‌های قانونی، می‌تواند از جمله‌ اهرم‌هایی برای کاهش این عمل باشد.

این بین نباید از تاثیر سلبریتی‌ها غافل شد؛ افرادی که به نوعی در جامعه شناخته شده هستند و می‌توانند با رفتار صحیح الگو و پیشاهنگ سایر افراد جامعه باشند، بدی ماجرا اینجاست که گاهی این افراد مشهور با ناآگاهی سبب باب شدن رفتارهای خطا در جامعه می‌شوند.

از جمله این موارد می‌توان به قسمتی از برنامه شام ایرانی اشاره کرد که در طی آن بازیگر، شهرزاد کمال‌زاده، پرندگان گرمسیری را به منزل خود آورده و دست‌آویزی برای سرگرمی میهمان خود قرار داده است.

مکائوها یا طوطی‌‌های بزرگ و دم‌بلندی که در ویدئو می‌بینید همگی مربوط به طبیعت آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی هستند.

طوطی سبزی که در ویدئو دیده می‌شود شاه طوطی Alexandrine parakeet است که گونه مهاجم (invasive species) است هر چند در طبیعت ایران نیز پیدا می‌شود.

البته یک «جغد کوچک» هم که بومی ایران است روی میز قرار دارد که بی‌‌نوا چشمانش از تعجب از حدقه بیرون زده است و نمی‌داند آنجا چه می‌کند. پای جغد هم بسته شده است و پابند دارد که کاری بسیار اشتباه است.

معلوم نیست که مخاطبان چگونه با دیدن پرندگان در خانه خانم بازیگر، حفاظت از محیط زیست را یاد می‌گیرند؟

ایشان تاکید می‌کند که اگر می‌خواهید در خانه پرنده نگه دارید باید شرایط زندگی واقعی او را فراهم کنیم و در فضای باز نگهداری کنیم.

این خانم بازیگر می‌گوید پرندگان فقط وسیله تزئینی نیستند آنها حق آزادی دارند و جایشان در قفس‌های طلایی نیست!

این تناقض در گفته‌ها عجیب است. از طرفی پرندگان را در خانه‌ای کوچک می‌بینیم و از طرفی توصیه می‌شود که شرایط زندگی واقعی او را  در خانه فراهم کنیم.

ویدیوهای دیگر در نماشای گلونی 

در ادامه درنای تاجدار با نام علمی (Balearica regulorum) گونه‌‌ای که در لیست IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست) جز پرندگان در معرض خطر (EN) دسته‌بندی شده است، به‌عنوان شگفتانه در آغوش بازیگر، وارد برنامه می‌شود.

تبلیغ حفاظت از درنای تاجدار افریقا

این بازیگر از این اقدام با عنوان تبلیغی جهت فرهنگسازی حفاظت از حیات‌ وحش یاد می‌کند اما برعکس تبلیغی مخرب برای حیات‌وحش است، تبلیغی که اثرات سوء داشته و به قاچاق حیات‌وحش دامن خواهد زد.

این درنا که به گفته خانم بازیگر از باغ پرندگان تهران به برنامه آمده است در آغوش او جای می‌گیرد و ایشان می‌گویند: «این درناست و در حال انقراض است و سازمان حفاظت محیط زیست به ما لطف کرد که این پرنده را به برنامه بیاوریم تا هم مردم باهاش آشنا بشوند هم ما از نزدیک ببینیمش و شاید بتوانیم کاری بکنیم برای حفظ بهتر محیط زیست و حمایت از پرندگان.»

چگونه؟ با در آغوش کشیدن پرنده در حال انقراض و عکس گرفتن با آن مردم یاد می‌گیرند که محیط زیست را حفظ کنند؟

این درنا اصلا بومی ایران نیست و در فصل مهاجرت هم به ایران نمی‌آید که ما از آن حفاظت کنیم، یعنی برای حفاظت از آن باید تا افریقا برویم.

این درنا از شرق تا جنوب و هم جنوب غرب از کنیا تا اوگاندا حتی افریقای جنوبی پراکندگی دارد.

اصلا مگر برنامه شام ایرانی وظیفه دارد از انقراض گونه‌های حیات وحش جلوگیری کند؟

آن هم پرندگان بومی افریقا.

گاهی نیت خیرخواهانه کافی نیست، پشت هر کار خیرخواهانه باید دانشی وجود داشته باشد تا ماحصل معکوس نباشد.

در بخشی از برنامه درباره قاچاق پرندگان این طور عنوان می‌شود که پرندگان شکاری قیمت میلیاردی دارند.

بهتر بود این جمله گفته نمی‌شد و عالی‌ بود که بعد از گفتن این جمله به جریمه‌ شکار این پرندگان هم اشاره می‌شد.

این بازیگر حتما نمی‌داند این نیت خیرخواهانه‌اش که هیچ پشتوانه‌ی علمی ندارد؛ چه آسیب‌های جبران‌ناپذیری را می‌تواند متوجه حیات‌وحش کند.

تبلیغ حفاظت از درنای تاجدار افریقا در برنامه شام ایرانی

شام ایرانی نام مجموعه‌ای ویدئویی است که سری اول آن به کارگردانی بیژن بیرنگ در زمستان سال ۱۳۹۰ ساخته شد، و قسمت اول آن در همان سال از طریق شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

سری‌های بعدی این برنامه را نیز به ترتیب محمد شایسته در سال ۱۳۹۲، سروش صحت در سال ۱۳۹۴ و سعید ابوطالب از سال ۱۳۹۸ تاکنون کارگردانی کرده‌اند.

ساخت جدیدترین سری مجموعه شام ایرانی به کارگردانی سعید ابوطالب از زمستان سال ۱۳۹۸ کلید خورد، و پخش آن از ۲۹ اسفند همان سال در شبکه نمایش خانگی آغاز شد.

پایان پیام

نویسنده: ربابه ساریجالو

کد خبر : 190955 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=190955
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

چطور محیط زیستیا چیزی نگفتن از این خطای فاحش

ممنون از دقت و توجه شما. ایکاش به خودشون هم بازتاب داده بشه و البته پاسخ ایشون رو هم ببینیم