حضور در هرمز و Greenwashing با روح نادر خلیلی

حضور در هرمز و Greenwashing با روح نادر خلیلی

به گزارش گلونی نیما آذری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ورودی هفتاد معماری هستم.

در آن سال‌ها مرحوم نادر خلیلی معمار معروف، برای بچه‌های معماری از کارکرد خشت در طاق‌های ضربی گفت و پروژه عملی‌ای را در حیاط دانشکده به اجرا درآورد.

سال‌ها بعد، نظریه ابرخشت او معروف شد. روحش شاد.

اما قطعاً نادر خلیلی که می‌شناسم و کتاب «تنها دویدن» او نمایانگر نگاه بومی اوست و به قول معماران، مصالح، معماری و تکنولوژی «بوم آورد» را ترویج می‌داد، هرگز باور نمی‌کرد روزی هرمز را با نام او اینگونه تخریب کنند.

حضور در هرمز

در جزیره هرمز پروژه‌ای در حال اجراست با شعار پرطمطراق: «همخوانی با محیط طبیعی هرمز به قصد مشارکت جوامع محلی و اعتمادسازی»!

این پروژه در حال ساخت مجموعه بزرگ اقامتی با معماری عجیب و کاملا ناهماهنگ با طبیعت هرمز و ارزش‌ها و الگوهای بومی و حتی مصالح بوم آورد جزیره است.

در معرفی این پروژه آمده است: «رنگ‌های متنوع این پروژه به تبعیت و هماهنگ با محیط طبیعی هرمز انتخاب شده است! گویی در نگاه طراحان این پروژه، به صرف اینکه هرمز گنبد نمکی است (پدیده دیاپیریسم) و از مواد رنگین مختلفی مثل آهک و سولفور و نمک و خاک سرخ و غیره تشکیل شده، لذا هر نوع سازه رنگی رنگی، همخوانی با محیط طبیعی هرمز محسوب می‌شود: ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین برداشت و قرائت از پایداری و همخوانی با محیط!

همچنین تاکید شده است ارتفاع این پروژه به گونه‌ای است که از ارتفاع سایر بناهای هرمز بالاتر نیست، به این ترتیب تسلط روانشناسانه بر محیط و انسان ندارد. (رجوع به علم روانشناسی محیط در دوره‌های معماری)»

گویی هر بنایی که سه چهار متر ارتفاع بیشتر نداشته باشد، با هر نوع سبک و طراحی می‌تواند جنبه پایدارانه در مبحث روانشناسی محیط بگیرد.

اما جالب‌ترین بخش پایداری پروژه عبارت «به قصد مشارکت جوامع محلی و اعتمادسازی» است!

نام پروژه هم که «حضور در هرمز» است: دعوتی بی‌بدیل و منحصر به فرد.

برای هرمز نیمه اول دهه هشتاد با آن آرامش و ارزش‌های طبیعی و انسانی‌اش که به این روز افتاده متاسفم.

برای گردشگران با تاپ و شلوارک که با حضور خود در هرمز، بزمی به یادماندنی با مشارکت مردم محلی می‌سازند و اعتماد بی‌بدیل و ماندگار را فراهم می‌آورند نیز همچنین.

همچنین برای نادر خلیلی که با موتور کوچک خود سراسر ایران را گشت و تنها دویدن را نوشت تا از ارزش‌های بومزادی سرزمین ما بگوید.

راستی کسی از جبیرها، از دلفین‌ها و از عقاب ماهیگیرهای هرمز خبری دارد؟

بخوانید: اقامتگاه هرمز و چند پرسش ساده درباره آن

پایان پیام

کد خبر : 192242 ساعت خبر : 8:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=192242
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات