روسری چارقدی ترمه خوش رنگ و لعاب  ترکمنی

روسری چار‌قدی ترمه خوش رنگ و لعاب  ترکمنی

به گزارش گلونی روسری چارقد ترمه خوش رنگ و لعاب ترکمنی، پارچه‌ای نازک و چهارگوش که خانم‌ها بر سر می‌کنند.

چارقد روسری در ابعاد ۱۴۰ در ۱۴۰ سانتی متر  در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوع است که در گذشته توسط زنان ترکمن استفاده می‌شد.

زنان ترکمن هنگام مهمانی، عروسی و جشن‌ها این روسری‌های زیبا را بر سر می‌کردند. اما امروزه این روسری‌های زیبا همه گیر شده‌اند و مورد استفاده بیشتر زنانی که از این طرح و اندازه خوششان می‌آید قرار می‌گیرند.

روسری چارقد

در مناطق شمالی کشور و بخش‌هایی از خراسان رضوی اکثریت زنان ترکمن روسری‌هایی با نقش و نگار‌های بسیار زیبا و خوش رنگ بر سر می‌کنند. اگر به این مناطق سفر کرده باشید بی‌شک روسری‌های چارقد را خواهید دید.

 امروزه روسری‌های چارقد به علت زیبایی بسیار، سبکی و نرم بودن و البته خوش رنگ بودن بر سر اکثر زنان در تمامی شهر‌های ایران دیده می‌شود. اگر به استان‌های شمال کشور سفر کردید حتماً برای دوستانتان این چارقد‌های زیبا را به برای سوغات بیاورید.

چارقدی چیست؟

چارقدی به روسری‌های بسیار بزرگ با طول و عرض ۱۴۰ سانتی متر گویند. خانم‌های ترکمن هنگام بیرون رفتن از خانه و اغلب در مهمانی‌‌ها و جشن‌ها چارقد را تا زده و به شکل مثلث بر سر می‌اندازند.

در گذشته برای تهیه چارقد از ابریشم استفاده می‌شد اما اکنون از چیت گل‌دار با ریشه بلند و مجلل استفاده می ‌شود که زیبایی این روسری‌ها را  دوچندان کرده است.

چارقد در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع و زیبایی عرضه می‌شود. دور تا دور این روسری را تار‌هایی بنام پورچیک پوشانده است. چارقد را می‌توان در فصل‌های بهار و تابستان بر سر کرد.

انواع چارقدی

چارقدی به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • روسری پشمی
  • روسری ایتالیایی (ابریشمی)
  • روسری نخی
  • یالق

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 188236 ساعت خبر : 9:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=188236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات