سجاده و سجاده بافی تلفیقی از هنر و دین

سجاده و سجاده بافی تلفیقی از هنر و دین

به گزارش گلونی سجاده بافی یا سجاده نماز قطعه‌ای از پارچه است که مسلمانان و برخی مسیحیان هنگام نماز از آن استفاده می کنند.

اسلام، آن را بین زمین و نمازگزار برای نظافت در موقعیت‌های مختلف نماز اسلامی قرار داده است که شامل سجده و نشستن روی زمین است. یک مسلمان باید قبل از نماز وضو بگیرد و باید در یک مکان تمیز نماز بخواند.

سجاده چیست؟

بسیاری از سجاده بافی‌ های جدید توسط بافندگان در یک کارخانه تولید می‌شود. این فرش‌ها معمولاً با بسیاری از الگوها و اشکال هندسی زیبا تزئین می‌شوند. آن‌ها حتی گاهی با تصاویر تزئین می‌شوند.

 این تصاویر معمولاً از نشانه‌های مهم اسلامی مانند کعبه هستند، اما هرگز اشیای متحرک نیستند. این به این دلیل است که ترسیم اشیا متحرک روی فرش‌های اسلامی ممنوع است و به هیچ عنوان نباید از آن‌ها در طراحی این پارچه بهره برد.

فرش نماز یکی از انواع عمده قالیچه‌های تولید شده در آسیای مرکزی و غربی، که در درجه اول توسط مسلمانان برای پوشاندن زمین یا کف خالی هنگام نماز استفاده می‌شود.

در اسلام، فرش نماز معنایی نمادین بسیار قوی دارد و به طور سنتی به شیوه‌ای مقدس از آن مراقبت می‌شود.

قرار دادن یک حصیر نماز در مکانی کثیف بی‌احترامی است (زیرا مسلمانان برای نشان دادن احترام خود به خدا باید تمیز باشند) و یا آن را با بی‌احترامی به پایین پرتاب کنند.

این فرش نماز به طور سنتی با طرح مستطیل بافته می‌شود. در مستطیل معمولاً تصاویری از نمادها و معماری اسلامی پیدا می‌شود.

انواع طرح سجاده بافی

این فرش ایرانی از لحاظ ویژگی اغلب به شکل مستطیل و ظریف هستند.

فرش‌های نماز اغلب با نمادهای مذهبی تزئین می‌شوند. برخی از مشهورترین نمونه های این نوع فرش با اشکال مساجد مکه، مدینه طراحی شده‌اند. شما عزیزان می‌توانید سجاده را در سراسر ایران تهیه نمایید.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 189262 ساعت خبر : 5:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=189262
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات