مرال در ایران و تشریح وضعیت آن در هیرکانی

مرال در ایران و تشریح وضعیت آن در هیرکانی

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی بانگ مرآل نعره‌ای است شبیه به صدای گاو که گوزن نر با آن ماده‌های حرمش را گردهم می‌آورد و برای تصاحب گوزن‌های ماده با رقبای خود مبارزه می‌کنند.

در بخش‌های مختلف کشور اصطلاحات گوناگونی برای این صدا رایج است؛ به عنوان مثال در گلستان به آن گوکل، در مازندران گوچمر و در گیلان گاوگوره می‌گویند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که در ظرف سال‌های اخیر بانگ مرآل‌ها در جنگل‌های هیرکانی ایران کم‌تر و کم‌تر شده است.

با وجود این که گویا سال‌هاست گوزن قرمز خزری یا مرآل در جنگل‌های هیرکانی ایران با کاهش جمعیت به واسطه شکار غیرقانونی و تخریب زیستگاه روبرو شده، اما هنوز گزارش‌ علمی جامعی که همزمان نقش ترکیبی اثرات پاسگاه‌های محیط‌بانی و فاکتورهای سیمای سرزمین بر اندازه جمعیت مرآل را مدنظر قرار داده باشد، نگارش نشده است.

مرال در ایران و تشریح وضعیت آن در هیرکانی

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

سایر ویدیوها در آپارات گلونی

پرسش و پاسخ

مقاله جدید

باخبر شدیم که به تازگی مقاله‌ای درباره حفاظت از مرال و وضعیت آن در شمال ایران در مجله «تنوع‌زیستی و حفاظت» منتشر شده که وضعیت جمعیت‌های مرال را در عرصه مناطق چهارگانه، شکار ممنوع و مناطق آزاد سه استان شمالی ایران (گیلان، مازندران و گلستان) را تشریح می‌کند.

لذا با توجه به اهمیت این مقاله و تحقیقات انجام شده در آن، لازم دانستیم که این موضوع را در وبینارهای گلونی دنبال کنیم و به همین منظور از دو نویسنده این مقاله آقایان محمود صوفی، پژوهشگر پسادکتری دانشگاه گوتینگن آلمان و شیرکو شکری، کارشناس ارشد تنوع زیستی و زیستگاه‌ها از دانشگاه تهران دعوت به عمل آوردیم که در این وبینار همراه ما باشند.

متاسفانه آقای دکتر بهرام حسن‌زاده کیابی، استاد نام‌آشنای دانشگاه شهید بهشتی به دلیل کسالت از حضور در این وبینار عذر خواستند اما خوشبختانه موفق به میزبانی از آقایان کوروس ربیعی، رئیس اداره حیات وحش استان گلستان و سامان علی‌نژاد، کارشناس محیط زیست شدیم.

ویدیویی از محیط‌بان احمد بحری از گاوبانگی مرال‌ها در مهر ۱۴۰۰ را ببینید:

پایان پیام

نویسنده: فرناز حیدری

کد خبر : 192205 ساعت خبر : 9:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=192205
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات