نظامی و خاقانی و شهریار چرا فارسی شعر گفتند؟

نظامی و خاقانی و شهریار چرا فارسی شعر گفتند؟

شاعران آذربایجانی حق ندارند شعر فارسی بگویند؟

به گزارش گلونی سال‌هاست که بین برخی از آذری‌زبان‌ها بر سر سرودن اشعار فارسی توسط شعرای آذربایجانی اختلاف نظر وجود دارد.

برخی معتقدند یک شاعر آذربایجانی حق ندارد به فارسی شعر بگوید چرا که زبان اصلی تو آذری است.

اما برخی دیگر معتقدند زبان فارسی هم یکی از زبان‌های آذری‌هاست. پس سرودن اشعار فارسی هیچ عیب و ایرادی ندارد. اما بالاخره حق با کیست؟

نظامی و خاقانی و شهریار چرا فارسی شعر گفتند؟

«شیبانی اصل در این گفتگو اظهار کرد: فارسی نه تنها زبان ملی بلکه زبان هویتی مردم آذربایجان نیز هست. اشعار فارسی استاد شهریار تاییدی بر این مدعاست. چراکه شعر از احساس والای انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد و اگر یک زبان، زبان هویتی فرد نباشد نمی‌تواند اثری در حد “علی ای همای رحمت” خلق کند. چنان‌چه سعدی شعر عربی هم دارد ولی چندان فاخر نسیتند. چرا؟ چون عربی زبان هویتی سعدی نبوده و سعدی صرفاً به این زبان تسلط داشته است.»

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

صحبت‌های دکتر رضا شیبانی اصل در مورد این موضوع را در ویدیوی زیر ببینید.

متاسفانه برخی جریان‌ها در آذربایجان حتا به شهریار هم توهین می‌کنند که شعر فارسی سروده است.

آن‌ها هر موضوعی را با تعصبات قومی و زبانی درهم می‌آمیزند و سپس در موردش می‌اندیشند. برای همین از اتحاد و همدلی می‌رسند به استقلال و جدایی ‌طلبی. در چارچوب اعتقادی آنها هرکسی که برخلاف منطق آنها عمل کند، فریب خورده و واداده محسوب می‌شود.

ما تمام شاعران ایرانی را دوست داریم. فارغ از هر نژاد و زبان. چراکه ما نگاهی ملی داریم اما برخی دوستان فقط نگاه قومی دارند.

در کل، احترام و عزیز شمردن زبان و فرهنگ قومی پسندیده است اما تا جایی که به روحیه ملی و تمامیت ارضی کشور آسیب نزند.

از شهریار و خاقانی گرفته تا سعدی و فردوسی و حافط، همه و همه برای ما عزیز هستند. ما حتا از خواندن اشعار آذری شهریار و معنی آن هم لذت می‌بریم. چرا که تک‌تک آذربایجانی‌ها را از خودمان می‌دانیم.

این کشور و به تبع آن مردم این کشور در کنار هم هستند که معنا پیدا می‌کنند. در این دنیای عجیب هرچه خانواده بزرگتری داشته باشی موفق‌تر و مقتدرتر ظاهر خواهی شد.

درنتیجه افرادی که به دنبال جدایی هستند در راه تضعیف قدم برمی‌دارند. خودشان البته فکر می‌کنند با جدایی از این کشور، ایران تضعیف می‌شود اما در حقیقت جدایی به معنای تنهایی است.

آن‌ها با دستان خود خودشان را کوچکتر و تنهاتر و ضعیف‌تر می‌کنند. آدمی هرچه برادر بیشتری داشته باشد پشتش قرص‌تر است.

پایان پیام

کد خبر : 191721 ساعت خبر : 6:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=191721
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

اونجایی که شهریار میگه
پنجاه سال زبان ما (ترکی) را ممنوع کردند باز هم نتوانستند جلوی آن را بگیرند هم بگید لطفا . اونجا که گفت حیدر بابایه من زبان ترکی را بار دیگه زنده کرد بگید. فارغ از این مسائل زبان فارسی در تاریخ زبان شعر و ادب بوده نه زبان ملی آذربایجانی ها ، اساسا مفهوم زبان ملی یک چیز من درآوردی و بهتره بگیم ناسیونالیستی هست ..زبان رسمی ایران فارسی هست.
بجز آذربایجانی ها کسان دیگری هم شعر فارسی گفتند دلیل میشود زبان هویت آنها فارسی باشد.
همچین چیزهای من درآوردی شما بیشترین ضربه را به کارکرد زبان فارسی میزنه وحدت ملی را هم تضعیف می‌کند تقریبا در این زمینه از رقبای پان‌ترکیست خودتان مو نمی‌زنید. پرت پوچ پلاهایی که اونا می گویند مغز ملت را پر از توهم میکنند کاریه که شما هم میکنید.