ورود اولین اتومبیل به ایران و ماجراهای پس از آن.
طبق اسناد تاریخی گویا امروز ۲۱ آذر اولین روزی است که اتومبیل به کشور چهار فصلمان وارد شده است.
به گزارش گلونی البته وقتی وارد شد نتوانست عیناً چهارفصل را پوشش بدهد.
و اتومبیلهای وارد شده در نزدیکی دربار مظفرالدین شاه به خدمت رسانی پرداخت.
چون شاهان قاجار باتوجه به کمبود امکانات به این باور رسیده بودند که ازدیاد خودروها میتواند باعث آلودگی هوا بشود.
از آنجایی که همه چیز را هم اول خودشان امتحان میکردند مبادا چیزی را ندیده و نشناخته دست مردم بدهند، اتومبیلها اغلب در تهران و همان حوالی ارگ حکومتی فعالیت میکردند.
اما خب کسی به ساز و کار آن وارد نبود.
و همین که با فشردن پدال یک مسیر طولانی در مدت کم طی میشد، خودش به تنهایی هیجان را بالا میبرد.
در مسئله رانندگی و تصادف شانس نقش مهمی دارد.
بستگی دارد که شما به عنوان راننده یا عابرپیاده در لحظات حساس کجا قرار گرفته باشید.
وقتی که رانندگان همگی ناشی هستند، ضریب شانس به ۱۰۰ میرسد.
ورود اولین اتومبیل به ایران و ماجراهای پس از آن.
به طورمثال از درویش خان یکی از اساتید بزرگ موسیقی بهعنوان اولین فوتشدگان براثر تصادف با اتومبیل یاد میشود.
گویا شانس تا به حال از سرکوچه ایشان هم رد نشده بود چه رسد به اینکه بخواهد پلاک پیدا کند و دربزند.
و با احتمال یک هزارم قربانی یکی رانندگان ناشی قرار گرفت.
شاهان قاجار به طورکلی خیلی به عواقب کارها نمیاندیشیدند و به آوردن فرهنگ قبل از ورود یک کالای جدید اعتقادی نداشتند.
بعد از این واقعه هم گویا بیشتر مظفرالدین شاه نگران این شد که مبادا خط و خشی به روی اتومیبل تازه وارد افتاده باشد.
چون به هرحال آوردنش از فرنگ کمی سخت بود و ممکن بود بخشی از اراضی کشور ازبین برود.
اما آوردن هنرمند داخلی و نوازنده تار آنقدرها سخت به نظر نمیرسید.
درنهایت ورود اولین اتومبیل به ایران حواشی داشت که مرگ استاد موسیقی یکی از آن بود.
پایان پیام
نویسنده: سارا ملاعباسی
کد خبر : 191586 ساعت خبر : 11:52 ق.ظ