ویتامین D چه ربطی به کرونا دارد؟

ویتامین D چه ربطی به کرونا دارد؟

به گزارش گلونی از ابتدای آغاز پاندمی کووید۱۹ در جهان حرف و سخن‌های بسیاری در مورد مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای جلوگیری از ابتلا به کرونا شنیده‌ایم.

نکته بسیار مهم در مورد تمام داروهای موجود، شیمیایی یا گیاهی و یا مکمل‌ها و ویتامین‌ها، این است که تا این لحظه هیچ یک توانایی جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ و یا درمان قطعی و جلوگیری از مرگ میر بر اثر این ویروس را ندارند.

اما یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که نام آن را این روزها بیشتر از سایر ویتامین‌ها می‌شنویم «ویتامین دی» است.

اگرچه مصرف ویتامین دی نه از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند و نه درمانی برای کروناست، اما کمبود آن در بدن می‌تواند زمینه را برای ابتلای شدید به این بیماری فراهم کند.

مقالات بسیار زیادی در مورد ارتباط سطح ویتامین دی در بدن و ابتلای شدید به کووید۱۹ موجود هستند که به تعدادی از آنها در اینجا اشاره می‌کنیم:

تاثیر کمبود ویتامین D در ابتلا به کووید۱۹

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله JAMA منتشر شده است افرادی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند ۱.۷۷ برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کووید۱۹ هستند.

ابتلای شدید به کرونا بر اثر کمبود ویتامین دی

بر اساس مقاله‌ای در مجله Scientific Reports افراد در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ باید مکمل ویتامین دی را به شکل وسیع دریافت کنند.

شرکت‌گنندگان در این مطالعه ۱۵۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ با سن ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند.

شرکت‌کنندگان به دو گروه افراد بدون علامت (گروه آ شامل ۹۱ نفر) و افراد شدیدا بیمار نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (گروه ب شامل ۶۳ نفر) تقسیم شده‌اند.

بر اساس این پژوهش میانگین سطح ویتامین دی در گروه آ و ب به ترتیب ۲۷/۸۹ و ۱۴/۳۵ بوده است.

شیوع کمبود ویتامین درگروه آ و ب به ترتیب ۳۲/۹۶ و ۹۶/۸۲ بوده است.

سطح سرمی مارکرهای التهابی فریتین، اینترلوکین شش و TNFα در افراد با کمبود ویتامین دی بیشتر بوده است.

همچنین میزان مرگ در گروه مبتلا به کمبود ویتامین دی بیشتر بوده است.

تاثیر ویتامین دی در کاهش نیاز به بستری بیماران کووید۱۹ در ICU

در مطالعه‌ای پایلوت در اسپانیا که در Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology  منتشر شده است مشخص شد استفاده از ویتامین دی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیاز بیماران به ICU را کاهش داد.

به نظر می‌رسد ویتامین دی می‌تواند از ابتلای شدید به کووید۱۹ جلوگیری کند اما تایید این موضوع به کارآزمایی‌های بالینی بزرگتری نیازمند است.

سطح پایین ویتامین دی در بیماران بستری کووید۱۹

در یک مطالعه مشاهده‌ای گذشته نگر در The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism کاهش ویتامین دی در ۸۲.۲٪ از بیماران کووید۱۹ و ۴۷.۲٪ از افراد گروه کنترل دیده شده است. همچنین کاهش ویتامین دی با افرایش فریتین و دی دایمر مرتبط بوده است.

در مقایسه با بیماران دارای سطح ویتامین دی بالاتر از ۲۰ng/ml، در بیماران کووید۱۹ با نقص ویتامین دی، شیوع پرفشاری خون، بیماری قلبی و عروقی، بالابودن سطح فریتین، تروپونین و مدت زمان بستری بیشتری بوده است.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی در برابر کووید۱۹ با مصرف ویتامین دی

محققین ایرانی در یک مقاله در مجله PLOS ONE مشخص کرده‌اند که برخورداری از سطح سرمی کافی ویتامین دی می‌تواند باعث بهبودی عملکرد سیستم ایمنی بدن و در نتیجه مقاومت بیشتر در مقابل کووید۱۹ شود.

در این مطالعه، با بررسی ۲۳۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ مشخص شد تقریبا ۹۰٪ از بیمارانی که فوت شده‌اند سطح ویتامین دی ناکافی (کمتر از ۳۰) داشته‌اند. در عوض بیماران با سطح کافی ویتامین دی میزان CRP کمتر و میزان لنفوسیت بالاتری داشته‌اند.

کاهش بیش از ۵۰٪ شانس ابتلا به کووید۱۹ با مصرف ویتامین دی

تحقیقی در دانشگاه بوستون نشان می‌دهد مصرف ویتامین دی می‌تواند شانس ابتلا به کووید۱۹ را تا ۵۴٪ کاهش دهد.

با توجه به شواهد علمی موجود در صورتی که دچار کمبود ویتامین دی هستید با مشورت با پزشک مصرف ویتامین دی را آغاز کنید.

کمبود ویتامین دی می‌تواند زمینه ساز بروز و شدت بیماری‌های دیگری مانند راشیتیسم، پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم کودکان و… نیز بشود.

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

کد خبر : 189056 ساعت خبر : 3:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=189056
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات