یراق دوزی و قیطان دوزی هنری دوخته بر پارچه

یراق دوزی و قیطان دوزی هنری دوخته بر پارچه

به گزارش گلونی در اصل از نخ‌های کتان، ابریشم، طلا یا نقره در یراق دوزی و قیطان دوزی استفاده می‌شود. این نوع دوخت بر روی نوار‌ها انجام شده و سپس این نوار را به پارچه متصل می‌کنند و با اتصال به پارچه زیبایی دو چندان به پارچه می‌بخشند.

یراق دوزی

به نوار‌هایی از جنس طلا، نقره همراه با نخ‌های زری یراق دوزی گویند که بر اثر این نوع دوخت نوار‌های دست دوز بسیار زیبایی خلق می‌شوند. امروزه می‌توان یراق‌های بسیاری را با استفاده از ماشین بافت مخصوص در اندازه و پهنای متفاوت پیدا کنید.

در دوران صفوی و از آن زمان به بعد یراق را به همراه دیگر وسایل تزیینی مانند منجوق، سنگ و پولک روی پارچه می‌دوزند و به پارچه زیبایی بسیار می‌دهند.

امروزه در امر رودوزی برای تزیین لباس، جلد قران، جانماز، پرده و پوشش ضریح اماکن متبرکه از یراق دوزی استفاده می‌کنند.

قیطان دوزی

از ابریشم، رشته‌ای به نام قیطان می‌دوزند. قیطان را می‌توان به پارچه متصل کرد به تعبیری قیطان نوعی نخ زخیم است که پس از طراحی روی پارچه آن را به پارچه متصل می‌کنند از این رو قیطان دوزی پدید می‌آید.

برای اینکه بتوان در آن تنوع داد از قیطان‌های الوان استفاده می‌شود.

البته این نوع قیطان در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بیشتر مناطق از قیطان‌های با رنگ و پارچه یکنواخت استفاده می‌شود.

انواع قیطان

قیطان‌ها را می‌توان در انواع مختلف دوخت و به بازار عرضه نمود. این انواع گوناگون عبارتند از:

نازك، ضخيم، ساده، تابيده، شكافدار، روكشدار، قلابدار يا تزئينی و غیره.

قيطان‌ دوزی در بيشتر نواحي استان‌هاي خراسان، مازندران، اصفهان، سيستان و بلوچستان، تهران و آذربايجان شرقي رواج دارد. اگر به هر کدام از این شهر‌ها سفر کردید حتما سری به قیطان دوزی‌ها زده و قیطان‌های زیبا را مشاهده نمایید.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 190969 ساعت خبر : 6:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=190969
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات