گلونی

ابریشم کشی یا نوغانداری صنایع دستی تربت حیدریه

ابریشم کشی یا نوغانداری

ابریشم کشی یا نوغانداری صنایع دستی تربت حیدریه است. برای بدست آوردن نخ ابریشم باید پیله ابریشم را با دستگاه های مخصوص به نخ تبدیل کرد.

ابریشم کشی یا نوغانداری صنایع دستی تربت حیدریه

به گزارش گلونی ابریشم کشی یا نوغانداری صنایع دستی تربت حیدریه است.

برای انجام این عمل لازم است که از پیله ابریشم با استفاده از دست و دستگاه‌های مخصوص نخ ابریشم را بدست آورند و به این عمل ابریشم کشی گویند.

این هنر کاربرد‌های بسیاری دارد و در صنایع دستی نقشی مهم را ایفا می‌کند.

برای بافت پارچه‌های قیمتی و در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین برای تولید پارچه‌های حریر، زری و مخمل، قالی‌های با ارزش ابریشمی و تهیه نخ برای سوزندوزی‌های زیبا از ابریشم استفاده می‌کنند.

ابریشم کشی یا نوغانداری

در این صنعت لازم است هنگامی که کرم‌‌های ابریشم رشد کردند و به دور خودشان پیله بستند ابتدا پیله‌ها را جمع‌آوری و سپس تمیز نمایند.

در نهایت به کارخانه پیله کشی برده تا ادامه مراحل کار را انجام دهند.

در کارخانه‌ها پیله‌ها را درون دیگ‌‌های آبجوش بزرگ می‌ریزند و با استفاده از دستگاه‌های گردان و با کمک دست پیله‌ها را بصورت نخ ابریشم در می‌آورند.

اگر به تربت حیدریه سفر کردید تماشای این کارخانه‌ها را از دست ندهید.

ابریشم دوزی

زمانی که بر اساس طراحی از پیش تعیین شده بر روی پارچه با استفاده از ابریشم دوختی انجام می‌شود به این عمل ابریشم دوزی گویند.

این نوع دوخت با توجه به محل زندگی نقش‌هایی گوناگون دارد.

اگر به دنبال نقشی برای ابریشم دوزی هستید می‌توان گفت که این نقش‌ها نا‌محدود هستند.

اغلب از نقوش حیوانی، انسانی، مینیاتوری، شکارگاهی، گرفت و گیر، فرهنگ عامه، گل و بوته، گل و مرغ، انواع 60 گانه بته جغه‌ها، نقوش هندسی، اسلیمی‌ها و گل‌های حاشیه‌ای برای این هنر زیبا استفاده می‌شود.

کاربرد ابریشم دوزی

از این نوع دوخت بیشتر در تابلوهای تزئینی، تزئینات البسه، روی کیف، رومیزی، روکرسی، پرده، سجاده، روی کفش، روتختی، ملحفه، کیسه‌های پول، جای شانه، جای قلم‌دان و غیره استفاده می‌شود.

 پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

خروج از نسخه موبایل