گلونی

اهلی سازی و تغییر فرهنگ حیوانی

اهلی سازی و تغییر فرهنگ حیوانی

اهلی سازی و تغییر فرهنگ حیوانی

اهلی سازی و تغییر فرهنگ حیوانی

قسمت سوم؛ برای مطالعه قسمت‌های دیگر اینجا کلیک کنید.

به گزارش گلونی آرش مودی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از هنگامی که گرگ‌ها به زندگی مسالمت‌آمیز با انسان‌ها روی آوردند و تبدیل به سگ شدند، نه تنها تغییر فیزیکی و ژنتیکی زیادی در آنها شکل گرفت بلکه تغییراتی نیز در دستگاه گوارش آنها ایجاد شد.

بعد از انقلاب کشاورزی غلات وارد برنامه غذایی انسان شد. دستگاه گوارش ˈسگ‌های نخستینˈ هم با این اوصاف باید به جای هضم گوشت شکار، خود را با غذاهایی تطبیق می‌داد که در اطراف محل زندگی انسان‌ها یافت می‌شد.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

خوراکی‌هایی که عموما حاوی نشاسته موجود در غلات بودند. و بدین ترتیب آنها تبدیل به موجودات همه‌چیزخوار شدند.

اما اهلی سازی علاوه بر این تغییرات بزرگ که توسط پرورش‌دهندگان و به منظور انتخاب یک صفت خاص به وجود می‌آورد، تغییر بزرگ دیگری نیز بر حیوانات به وجود آورد که آن تغییر در فرهنگ حیوان است.

تا دهه 60 میلادی فرهنگ را مختص انسان و اجداد بلافصلش می‌دانستند و سایر حیوانات محکوم به آن بودند که در ماقبل فرهنگ متوقف مانده‌اند. اما امروز نظر زیست‌شناسان چیز دیگری است و اعتقاد دارند که رفتار حیوانات جنبه فرهنگی نیز دارد.

ژولیت کلوتون فرهنگ را اینگونه تعریف می‌کند که فرهنگ عبارت است از یک شیوه زندگی که در جوامع انسانی یا حیوانی از جانب مسن‌ترها به نسل‌های بعد تحمیل می‌شود.

اما یک حیوان اهلی از بسیاری جهات محصول یک جامعه انسانی است و فرایند رام شدن حیوانات را به صورت تغییر در فرهنگ حیوان می‌توان دید.

آنها در طول هزاران سال زندگی در کنار انسان چنان در این فرهنگ جا افتاده‌اند که گویی تمام پیوندها را با اجداد وحشیان از دست داده‌اند.

اجداد سگ‌ها چهل هزار سال پیش رقیب انسان کهن سنگی بودند اما امروز سگ‌ها به یک دوست و محافظ انسان در آمده‌اند.

آنها در جوامع انسانی با هدف شکار و محافظت از انسان و دامش در برابر حیوانات وحشی تکامل یافتند.

تغییر بزرگی در فرهنگ‌شان توسط انسان به وجود آمد به خصوص زمانی که آنها قرار است در برابر مال، دام و جان انسان مقابل اجداد وحشی خود گرگ‌ها (و دیگر حیوانات وحشی) در آیند، شکار انسان‌ها را تعقیب کنند، در جای مخصوص خودشان دفع کنند.

نقش پرستار کودک را داشته باشند، کنار ما تلویزیون تماشا کنند یا حتی کیک تولدشان را فوت کنند (اشاره به فیلم بالا).

در طی چند صد سال اخیر، انسان‌ها برای داشتن خصوصیات فیزیکی و رفتاری خاصی در سگ‌ها، با سرعت بیشتری آنها را به صورت انتخابی پرورش و تغییر شکل داده‌اند.

و امروزه سگ‌ها در میان حیوانات اهلی بیشترین تنوع نژاد را دارند. اما این تغییرات بزرگ پس از اهلی شدن، زیاد به نفع سگ‌ها تمام نشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل