ایرانی در اینستاگرام دنبال چه صفحاتی است؟
به گزارش گلونی ایرانیها در اینستاگرام تمایل به ساخت و دنبالکردن صفحات طنز و سرگرمی دارند.
این نتیجه برپایه یک پژوهش درباره تعداد صفحههای تأثیرگذار اینستاگرام ایرانی (صفحههای با بیش از ۵۰۰ هزار دنبالکننده) گرفتهشده است.
صفحات سیاسی برخلاف توییتر در اینستاگرام مخاطب بالایی ندارد.
در واقع اتمسفر فضای کاربران برتر اینستاگرام در دست سلبریتیها و صفحات سرگرمی، تبلیغاتی، هنری و آموزشی است.
اینستاگرام بستری برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم است.
ایرانی ها هم از این بستر بیشتر برای همین رویکرد استفاده میکنند و کمتر گرایش و تفکر سیاسی خود را به رخ دنبال کنندگان میکشند.
دلیل خنثی بودن سیاسی صفحات پرهوادار این است که این صفحات به دنبال حفظ مخاطب و درآمدزایی هستند.
چراکه ۳۵ درصد از کل این صفحات از ابزار تبلیغات در کنار محتوای اصلی خود استفاده میکنند.
آن چه چالش اصلی مخاطب در اینستاگرام به شمار میآید، ورود به یک فضای رقابتی بیپایان برای خودنمایی است.
عکسهایی که به مدد فیلترها و برشهای خلاقانه از زندگیهای لاکچری، مدام زیباتر میشوند.
و کاربران عادی را دچار احساس ضعف و سرخوردگی میکند.
متاسفانه این شبکه اجتماعی مانند بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر اعتیادآور نیز هست!
اما خبرهای مربوط به اینستاگرام ایرانی تنها محدود به تیترهای منفی نیست.
ایرانیها در اینستاگرام دنبال چه صفحاتی هستند؟
آن طور که در آمارها آمده سهم صفحههای پورنوگرافی نسبت به سال پیش کاهش یافته و آمار آن فقط به ۶درصد رسیده است.
باوجود قوانین سختگیرانهتر اینستاگرام به دیگر پلتفرمها، این آمار تاحدی قابل پیشبینی است. اما باز هم این کاهش خالی از لطف نیست.
چرا که بیشترین کاهش سهم در مقایسه با سال ۹۸، در اینستاگرام ایرانیها مربوط به حوزه مد و زیبایی است.
این درحالیاست که بیشترین افزایش سهم در بازه زمانی مشابه خوشبختانه، متعلق به صفحههای آموزشی بوده است.
سهم این نوع صفحهها در سال ۹۹ به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است.
یکی دیگر از نتایج مهم قابل رصد در اینستاگرام، کاهش دنبالکنندههای صفحاتی است که در رابطه با موسیقی و سینما محتوا تولید میکنند.
جالب آنکه تعداد صفحههای تأثیرگذار طنز و سرگرمی در این شبکه سه برابر تعداد صفحههای تأثیرگذار سینماییاند.
اما همچنان، از بین ۱۰ صفحه مقتدر اینستاگرام ایرانی ۹ صفحه به سلبریتیهای سینمایی تعلق دارد.
یکی دیگر از موارد مهم این پژوهش جدولی است که صفحات پرطرفدار ایرانی را نشان میدهد.
در این جدول نفر سومِ سال گذشته حسن ریوندی استندآپکمدین است، که امسال در رتبهاول نشسته است.
این تغییرات نشان میدهد که سرگرمی و طنز اولویت مردم ایران در اقبال به صفحات اینستاگرامی است.
شبکه ای که به دلیل استفاده از فضای تصویر و فیلم، بیشترین شباهت را به تلویزیون دارد.
شاید مسئولین رسانههای ملی هم با تمرکز بر روی اقبال و پسند مردم در این شبکه، بتوانند با برنامهریزی و تولیدمحتوای طنز و سرگرمی، اقبال عمومی بیشتری را به خود جذب کنند.
پایان پیام
نویسنده: آرزو قدوسی
عالی است
موفق باشید
درباره صفحات آموزشی بنظر درسته … چندتا از دوستان من که مادر هستن امسال رو به آموزش های بیشتر در خانه روی آوردن در کنار بچه ای که مدرسه نمیره