گلونی

هنرمندان برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

هنرمندان برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

هنرمندان برای نجات طاق کسری دست به کار شدند

برای نجات طاق کسری هنرمندان هم دست به کار شدند

تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده از دو دولت ایران و عراق درخواست کردند تا با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو طاق کسری را نجات دهند.

به گزارش گلونی چندی پیش خبری مبنی بر فرریختن بخشی از طاق کسری توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان اردکان، محسن میرجانی، دراین‌باره به ایسنا گفت: با توجه به عظمت طاق و گستردگی دهانه اجرا شده روی آن، این تاثیرات مخرب روز به روز و هفته به هفته موجب تسریع در نابودی کامل این اثر خواهد شد.

و این مسئله نشان می‌دهد که دیگر چیزی از پوشش طاق گهواره‌ای این اثر باقی نمانده و زمانی نه چندان دور، باقی‌مانده پوشش این کاخ نیز فرو خواهد ریخت.

وی با بیان این که از چند سال گذشته برخی از باستان‌شناسان به صورت مجامع علمی و دانشگاهی و در قالب فردی و گروهی آمادگی خود را برای نجات این اثر ایرانی اعلام کرده‌اند، گفت:

متاسفانه این موضوع مورد توجه مقامات وزارت‌خانه میراث فرهنگی قرار نگرفته و استدلال آنها این است که این اثر در محدوده کشور عراق و جز میراث فرهنگی این کشور قرار دارد و اگر قرار باشد اتفاق و مجوزی برای این اقدام نجات‌بخشی صادر شود، باید طرف عراقی پا پیش بگذارد.

میرجانی با گلایه از این مورد، گفت: این موضع وزارت میراث فرهنگی کشورمان قابل چالش و اعتراض است چرا که قطعاً به واسطه روابط گسترده بین دو کشور و پیوند دیرینه دو ملت ایران و عراق می‌توان با تعاملی سازنده و ارائه پیشنهاد به وزارت عتیقات عراق زمینه حضور کارشناسان، باستان‌شناسان و مرمت‌گران ایرانی را در این محدوده فراهم کرد.

نجات طاق کسری

از طرف دیگر هنرمندان کشور هم از احتمال نابودی این بنای ارزشمند تاریخی ابراز تاسف کردند و در نامه‌ای خواستار حفظ، مرمت و ثبت این اثر در یونسکو شدند.

در این نامه که نام افرادی چون رضا کیانیان، همایون شجریان، تهمورث پورناظری، سعید ملکان، سهراب پورناظری، امیر جدیدی، هدیه تهرانی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، عبدالرضا کاهانی، فاطمه معتمد آریا، کیکاووس امینی، محمد سعید ایزدی، سیدمحمد بهشتی، مهرداد بهمنی، فرهاد توحیدی، محمدجواد حق‌شناس، اسکندر مختاری، محمدکریم متقی و سیدحسام محتشم در بین اسامی امضاکنندگان آن به چشم می‌خورد، این‌طور آمده است:

«بنای تاریخی ایوان طاق کسری در خطرجدی است. یادگار بسیار ارزشمند تمدن ساسانی با ارزش‌های مشترک جهانی که برای نسل‌های حال و آینده به جای مانده، تنها اثر باقی‌مانده از شهر باستانی تیسفون (بزرگ‌ترین شهر تمدن میان رودان) و نماد پیوستگی میان فرهنگ و تمدن امروز دو ملت ایران و عراق در معرض آسیب فوری قرار دارد.

ما امضاکنندگان حاضر از دو دولت ایران و عراق درخواست می‌کنیم با بازاندیشی در مورد ارزش‌های این میراث مشترک جهانی، کلیه اقدامات لازم و فوری را برای «اتخاذ اقدامات لازم برای احیا، حفاظت، مرمت طاق کسری و نگهداری دائمی آن»، «ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری»، «ثبت منظر فرهنگی طاق کسری در فهرست میراث جهانی یونسکو» و «برنامه‌ریزی و تمهید اقدامات اجرایی مناسب برای گسترش گردشگری پایدار با هدف معرفی این اثر ارزشمند به جهانیان» به کار بندند.

ما امضاکنندگان این نامه در راستای تحقق هدف مهم نجات‌بخشی و حفاظت از طاق کسری، آمادگی کامل خود را برای هر گونه مشارکت و همکاری لازم و همچنین جلب حمایت و کمک‌های فنی و مالی دوستداران میراث فرهنگی ایران و عراق در سراسر نقاط جهان اعلام می‌داریم.»

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل