خانه » رسانه » به کوری چشم مخاطب تبلیغ می‌کنند
به کوری چشم مخاطب تبلیغ می‌کنند

به کوری چشم مخاطب تبلیغ می‌کنند

به کوری چشم مخاطب تبلیغ می‌کنند

به گزارش گلونی برخی سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها برای آگاهی مخاطب خبر منتشر نمی‌کنند بلکه خبر منتشر می‌کنند تا تبلیغ کنند و درآمد داشته باشند.

ای کاش می‌توانستیم برخی صفحات این خبرگزاری‌ها را نشان‌تان بدهیم تا ببینید منظورمان چیست.

هرچند احتمالا خودتان هم متوجه این سایت‌ها شدید که صد کلمه خبر را در میان انبوهی از تبلیغات رنگارنگ و شلوغ پلوغ منتشر می‌کنند.

آنها ابتدا یک تیتر خاص می‌زنند و شما هم کنجکاو می‌شوید و روی تیتر کلیک می‌کنید و صفحه خبر مورد نظرتان باز می‌شود.

بالای صفحه یک بنر بزرگ فلان شامپو را تبلیغ می‌کند.

کنار صفحه از بالا تا پایین کلا تبلیغ است و انواع و اقسام گیف‌ها و عکس‌های تبلیغاتی خودنمایی می‌کنند.

لابه‌لای صفحه هم پر است از پوسترهای تبلیغاتی.

وسط تمام این‌ها چند خط هم مطلب در مورد آن تیتر جنجالی نوشته شده است که اگر بتوانید پیدایش کنید متوجه خواهید شد که خیلی هم جذاب و جنجالی نبوده است.

به کوری چشم مخاطب

این سایت‌های خبری هیچ ارزشی برای چشم مخاطب قائل نیستند و از کوچکترین فضا هم برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که خبرگزاری‌ها در ایران جدای یارانه‌ای که از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند، هرکدام از چند نهاد و ارگان نیز بودجه می‌گیرند.

از طرفی به خاطر انحصاری که به وجود آمده است، مردم برای کسب خبر فقط به این خبرگزاری‌ها مراجعه می‌کنند.

در گام بعدی بنگاه‌های اقتصادی کشور هم تمام تبلیغات خود را به این خبرگزاری‌ها می‌سپارند و در نتیجه پایگاه‌های خبری مستقل از گرفتن تبلیغات باز می‌مانند.

وقتی پایگاه‌های خبری مستقل درآمد نداشته باشند از چرخه رسانه‌ای حذف می‌شوند و خبرگزاری‌های دولتی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند.

نتیجه نهایی هم می‌شود همین که رسانه‌ها در ایران نقش اصلی خود را ایفا نمی‌کنند و صرفا به روابط عمومی مسئولان و ارگان‌ها تبدیل شده‌اند.

همین می‌شود که مشکلات مملکت هیچ‌گاه حل نمی‌شود. چون رسانه‌ای که گلوی مسئولان ناکارآمد را بگیرد، خیلی وقت پیش با انحصاری که به وجود آمده از چرخه رقابت حذف شدند.

اما حالا که تمام فضای رسانه‌ای کشور در اختیار چند سایت خبری وابسته قرار دارد، انتظار می‌رود حداقل برای چشم مخاطب ارزش قائل شوند و مخاطب را غرق انبوهی از تبلیغات نکنند.

بالاخره باید یک فرقی باشد میان خبرگزاری رسمی کشور با سایت‌های فال قهوه که ساعت اپل اصل را به قیمت ۴۰ هزار تومان می‌فروشند یا درب خانه‌هایی که میان برچسب‌های چاه بازکنی غرق شدند.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
به بالا بروید