گلونی

تراز اندیشه ابن سینا تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد می‌کند

تراز اندیشه ابن سینا تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد می‌کند

تراز اندیشه ابن سینا تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد می‌کند

تراز اندیشه ابن سینا تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد می‌کند

محسن جوادی در اختتامیه دومین دوره جایزه ابن ‌سینا پژوهی گفت: حوزه ابن‌سینا پژوهی حوزه لازم و ضروری برای کشور ما محسوب می‌شود چرا که انتساب ابن سینا به ایران برمی‌گردد.

تراز اندیشه ابن سینا به گونه‌ای است که می‌تواند تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد کند.

به گزارش گلونی از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، اختتامیه دومین دوره جایزه ابن ‌سیناپژوهی سه شنبه (دوم دی ماه) با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، نصرالله موسویان دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی و برگزیدگان این جایزه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

ایوب دهقانکار در این آیین ضمن تاکید بر این موضوع که ابن سینا نماد خرد، خردورزی و عقلانیت در سرزمین ما است، گفت: در جامعه علمی جهان نیز نماد پژوهش و میل به سمت خردورزی است و آثار او در محافل علمی دنیا مورد استناد و بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در محافل گوناگون کشور ما را با نمادهای مختلفی می‌شناسند، گفت: در محافل علمی نیز ما را با دو کتاب «قانون» و «شفا» ابن سینا می‌شناسند و باید به خودمان ببالیم که خاستگاه چنین دانشمندی سرزمین ایران بوده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: پروفسور دیمیتری گوتاس که در سال ۲۰۱۵ برگزیده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود، در اقدامی خردمندانه، درخواست کردند که جایزه خود را به بهترین پژوهش‌های دانشگاهی یا حوزوی درباره ابن‌سینا اهدا کنند.

تراز اندیشه ابن سینا

یک تحقیق عینی بیشتر از آنکه به سوال‌ها پاسخ دهد سوال‌های جدیدی را طرح می‌کند و این جایزه نوید می‌دهد که بر شاخصه‌های علمی جزئی‌تر بنگرد تا در آثار علمی با موضوع ابن‌سینا پژوهی شاهد خلق آثار جدی‌تری باشیم.

ضرورت توجه به حوزه ابن‌سینا پژوهی در ایران

در ادامه، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن‌سینا پژوهی بهانه نمی‌خواهد؛ در این سال‌ها ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

این جایزه و اقدام گوتاس باعث شد ما باید بتوانیم آن را گسترش بدهیم و امیدوارم این روند همچنان مستمر باشد و شاهد برگزاری دوره‌های بعدی آن باشیم.

جوادی ادامه داد: حوزه ابن‌سینا پژوهی حوزه لازم و ضروری برای کشور ما محسوب می‌شود چرا که انتساب ابن سینا به ایران برمی‌گردد.

تراز اندیشه ابن سینا به گونه‌ای است که می‌تواند تحولات زیادی را در هزاره‌ها ایجاد کند.

وی در پایان گفت: اگر پژوهشگران حوزه ابن سیناپژوهی خواستند رساله‌هایشان را منتشر کنند می‌توانیم در این فرایند سهیم باشیم و حتی مراحل انتشار رساله‌های آن‌ها را به زبان‌های دیگر فراهم کنیم.

توجه به پژوهش‌های جدید درباره ابن سینا

در ادامه این آیین، نصرالله موسویان، دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی که به صورت مجازی در این آیین حضور داشت، گفت: در این دوره سعی کردیم به پژوهشی‌هایی که رویکردهای تاریخی و اصطلاح‌شناسی درباره ابن سینا دارند و از ابزارهای تحلیلی و فلسفی جدید استفاده کرده‌اند، توجه کنیم.

پیش از این جای بررسی پژوهش‌های جدید درباره ابن سینا خالی بود.

دبیر علمی دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی تصریح کرد: بیش از ۳۰ اثر دریافتی و رساله دکتری و تعدادی مقاله به دومین دوره جایزه ابن‌سینا پژوهی ارسال شد و کار داوری در چندین مرحله انجام شد و بیش از ۱۰ داور مرحله ارزیابی این آثار را بر عهده داشتند.

وی به گستره پژوهشی این جایزه اشاره کرد و گفت: در حوزه و دانشگاه سعی کردیم تیم پژوهشی را بیشتر گسترش دهیم.

گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره گرفت و کارگاه‌هایی را در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در این زمینه برگزار کرد.

در ادامه این آیین، برگزیدگان به شرح زیر اعلام و از آنها تقدیر شد:

در بخش رساله:
– دکتر امیرحسین زاد یوسفی با رساله‌ «بازخوانی تحلیلی نظریه‌ ابن‌سینا درباره‌ی علم خداوند به جزئیات»، مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس

-دکتر اکرم صفر نورالله با رساله «آگاهی مرتبه‌ بالاتر در فلسفه‌ ابن‌سینا» مقطع دکتری دانشگاه تربیت مدرس

در بخش مقاله:
دکتر اسدالله فلاحی با مقاله‌ «استنتاج از دو ممکن نزد ابن‌سینا و رابطه‌ آن با دو تعریف از قضایای حقیقیه و خارجیه»

دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و گروه مطالعات فلسفه اسلامی و قرون وسطی در پژوهشگاه دانش‌ های بنیادی، دومین دوره جایزه ابن ‌سیناپژوهی (به افتخار دیمیتری گوتاس، ابن سیناپژوه معاصر در دانشگاه ییل) را در سال جاری برگزار کردند.

این جایزه به پایان ‌نامه‌ها، رساله‌های دانشگاهی و رساله‌‌های سطح ۳ یا ۴ حوزوی که در زمینه فلسفه و منطق ابن ‌سینا و به زبان فارسی نگاشته شده باشند و بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ از آنها دفاع شده باشد، اختصاص داشت.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل