گلونی

پیر کاردین درگذشت؛ طراح بزرگ لباس

پیر کاردین درگذشت؛ طراح بزرگ لباس

پیر کاردین درگذشت؛ طراح بزرگ لباس

پیر کاردین درگذشت؛ طراح بزرگ لباس

پیرترین دوزنده‌ای هستم که کارگاهش را خودش اداره می‌کند

به گزارش گلونی پیر کاردین طراح برجسته لباس اهل فرانسه که با نوآوری‌های آینده‌گرای خود صنعت پوشاک را زیرورو کرده بود در ۹۸ سالگی در پاریس در گذشت.

پیر کاردین با نام اصلی پیه‌ترو کُستانته کاردینی از والدینی ایتالیایی به دنیا آمد و در خردسالی همراه پدر و مادر کشاورزش که از فاشیسم می‌گریختند به فرانسه مهاجرت کرد.

او هم‌نسل ایو مونتان (با نام اصلی ایوو لیوی) و سرژ رژیانی (با نام اصلی رجیو امیلیا) ستارگان سینما و موسیقی فرانسه و از نسل آن مهاجران ایتالیایی بود که با وجود فضای بی‌اعتمادی و بیگانه‌هراسی، با هنر خود تصویر فرانسه پس از جنگ را ساختند.

او که با غرور خود را «مردی خودساخته» می‌خواند، می‌گفت: «من بچه پایین ‌شهر بودم و پیر کاردین شدم و اگر دوباره هم زندگی کنم با ذوق‌ و شوق تمام همین کار را می‌کنم.»

او که از چهارده سالگی کار خیاطی را در سنت‌اتین آغاز کرده بود، در ۱۹۴۴ به پاریس آمد و سه سال بعد اولین کسی بود که در مغازه تازه افتتاح شده کریستین دی‌یور استخدام شد و خیلی زود با کت و بلوزهای کمرباریکی که طراحی کرد معروف شد.

او در دهه پنجاه میلادی کارگاه خود را در پاریس به‌راه انداخت و با استفاده از مواد اولیه تازه‌ای نظیر وینیل و خز مصنوعی، و با الهام‌گیری از الگوهای پاپ‌آرت، برای پوشاک نسل مشتاق و جوان پس از جنگ، طرحی نو در انداخت.

او درباره شیوه کارش می‌گفت: «من شبیه مجسمه‌ساز با طراحی لباس برخورد می‌کنم، یعنی اول شکلی می‌آفرینم و بعد سعی می‌کنم بدن را در آن جا بدهم.»

وی که تا آن زمان، مانند تمامی طراحان بزرگ لباس در پاریس، ‌کارگاه ویژه تک‌دوزی داشت اولین کسی بود که در ۱۹۶۲ لباس‌هایش را برای سری‌دوزی و تولید انبوه به یک فروشگاه زنجیره‌ای سپرد.

همین کارش سبب شد تا اتحادیه دوزندگان پاریس به‌شدت از او انتقاد کند. آنها خواستار استعفای او شدند اما سه سال بعد او به عنوان رئيس همین اتحادیه برگزیده شد زیرا طولی نکشید تا معلوم شود حق با او بوده است؛ پیر کاردین توانسته بود آینده صنعت پوشاک را ببیند.

پیر کاردین که نزدیک به یک قرن عمر کرد برای بسیاری از هنرمندان و شخصیت‌های مشهور سده بیستم لباس دوخت از سالوادور دالی و ریتا هیورث گرفته تا خود کریستین دی‌یور و گروه بیتلز که با کت و ‌شلوارهای یقه ‌ماندارین او مشهور شدند.

او خود زمانی گفته بود: «من یک دایناسورم. اما پیرترین دوزنده‌ای هستم که کارگاهش را خودش اداره می‌کند.»

پیر کاردین درگذشت

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل