گلونی

گزی بافی هنر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران

گزی بافی

ساخت اشیا و صنایع دستی همیشه وجود داشته است. در سیستان نیز هنر گزی بافی که در راستای هنر و آثار ملی قرار دارد وجود دارد.

گزی بافی هنر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران

به گزارش گلونی ساخت اشیا و صنایع دستی همیشه وجود داشته است. در خراسان و سیستان نیز هنر گزی بافی که در راستای هنر و آثار ملی قرار دارد وجود دارد که مردم پر شوق و شور و هنرمند آن در هنر گزبافی مهارت خارق العاده‌ای دارند.

گزی بافی چیست؟

صنعتگران با ذوق و پرشور سیستان سعی می‌کردند که ارتباطی معقول و منطقی میان مردم سیستان و درختچه گز با طبیعت و محیط زیست برقرار کرده و نتیجه‌ کار، هوشمندی‌ها و خلاقیت‌هایی است که در واقع از تجسم خلاق خودشان برای پاسخ به نیازهای واقعی زندگی بهره ببرند. بنابراین تلاش می‌شد که سبدهای زیبایی ساخته شود.

 این سبدها در اشکال مختلف از ترکه‌های نازک درختان گز بافته می‌شد.

نحوه بافت

شاخه‌های درختان گز به دلیل خشک بودن چند روز در آب خیسانده می‌شد تا قابلیت انعطاف‌پذیری خود را باز یابد و سپس بافنده کار خود را آغاز می‌کند و در نهایت انواع دست بافته‌های زیبای گزی با کاربردهای گوناگون مانند: نوبندک (نان بندک)، سود (سبد)، سبد حمل مرغ و خروس که در گویش سیستانی به آن شول گفته می‌شود بافته می‌شود.

هم چنین از این دست‌‌بافته‌ها برای حمل نان، تخم مرغ، میوه جات، بعضی از غلات، شست وشوی برنج و غیره و برای ساخت «چپر» مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پیشینه تاریخی گزی بافی

گز بافی از قدیم الایام در سیستان وجود داشته است که برای ابزار و وسایل موردنیاز زندگی خود آن‌را می‌ساختند.

گز که نماد پایداری و سرسبزی است. درختچه‌ای است که شیره‌ انگبین تولید می‌کند و از گل‌های آن برای رنگ آمیزی نخ استفاده می‌شود.

فروشگاه‌های گز بافی

در 11 استان فروشگاه گزبافی و صنایع دستی وجود دارد. که شش فروشگاه در زاهدان دو فروشگاه در چابهار و یک فروشگاه نیز در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر و زابل به فروش صنایع دستی می‌پردازند.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

خروج از نسخه موبایل