آلودگی هوا عامل افزایش ۱۵٪ مرگ ناشی از کرونا

آلودگی هوا عامل افزایش ۱۵٪ مرگ و میر ناشی از کووید۱۹

به گزارش گلونی براساس مطالعه‌ای در مجله Cardiovascular Research قرار گرفتن طولانی افراد در معرض آلودگی هوا باعث افزایش ۱۵٪ مرگ و میر بر اثر کووید ۱۹ در جهان شده است.

این مطالعه که ۲۶ اکتبر سال ۲۰۲۰ منتشر شده است نشان می‌دهد بر اساس شواهد موجود ابتلا به کووید۱۹ و شدت بیماری می‌تواند با آلودگی هوا مرتبط باشد.

برای تعیین میزان اثرگذاری آلودگی هوا در مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ از داده‌های اپیدمیولوژیک آمریکا و چین در زمان همه‌گیری کووید۱۹ و همچنین سارس در سال ۲۰۰۳ و ارتباط آن‌ها با آلودگی هوا و داده‌هایی از ایتالیا استفاده شده است.

با تلفیق این داده‌ها با داده‌های ماهواره‌ای شامل میزان قرار گرفتن افراد در معرض ریزگردهایی با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون در جهان، اطلاعات شرایط جوی و شبکه‌های پایش آلودگی هوا در سطح زمین، مدل‌هایی برای تخمین تاثیر آلودگی هوا بر میزان مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ ایجاد شدند.

محققان در این مطالعه تاکید می‌کنند که آلودگی هوا نقش مستقیم علت و معلولی در افزایش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ ندارد (البته این ارتباط غیرممکن هم نیست)، بلکه با تشدید بیماری‌های زمینه‌ای فرد زمینه مرگ بر اثر کروناویروس را فراهم می‌آورد.

برهمین اساس آلودگی هوا باعث افزایش ۱۵٪ میزان مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در جهان شده است‌. این میزان در شرق آسیا ۲۷٪، در اروپا ۱۹٪، و در شمال امریکا ۱۷٪ تخمین زده شده است.

این ارقام در برخی از کشورها به طور جداگانه نیز محاسبه شده‌اند. به طور مثال آلودگی هوا باعث افزایش ۲۹٪ مرگ و میر ناشی از کرونا در جمهوری چک شده است.

این عدد در چین ۲۷٪، در آلمان ۲۶٪، در سوییس ۲۲٪، در بلژیک ۲۱٪، در هلند ۱۹٪، در فرانسه ۱۸٪، در سوئد ۱۶٪، در ایتالیا ۱۵٪، در انگلیس ۱۴٪، در برزیل ۱۲٪، در پرتغال ۱۱٪، در ایرلند ۸٪، در اسرائیل ۶٪، در استرالیا ۳٪، و در نیوزلند ۱٪ تخمین زده شده است.

البته از آنجایی که این اپیدمی هنوز مهار نشده است و میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس درحال افزایش است نمی‌توان عدد دقیقی برای تاثیر آلودگی هوا و افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا در هرکشوری اعلام کرد.

زمانی که فرد در هوای آلوده نفس می‌کشد ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون وارد بدن شده و از طریق ریه‌ها وارد خون و رگ‌های خونی می‌شوند که می‌توانند منجر به التهاب و استرس اکسیداتیو شدید در بدن شوند.

این یعنی عدم تعادل در میزان رادیکال‌های آزاد و اکسیدان‌ها در بدن که به طور طبیعی به ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند.

این اتفاق باعث ایجاد آسیب در پوشش داخلی عروق خونی و لایه درون رگی می‌شود که منجر به باریک شدن و سفت شدن عروق می‌شود.

ویروس کرونا نیز از راه ریه‌ها وارد بدن می‌شود و آسیب مشابهی را در رگ‌های خونی ایجاد می‌کند.

بنابراین آلودگی هوا و ویروس کرونا به طور همزمان می‌توانند تبعات منفی بیشتری در بدن خصوصا در قلب و عروق ایجاد کنند که خود باعث آسیب پذیری بیشتری در برابر این ویروس خواهد شد.

افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند می‌توانند در اثر آلودگی هوا و ابتلا به کووید۱۹ دچار سکته‌های قلبی، ایست قلبی و یا سکته مغزی شوند.

دربرخی از مطالعات نیز احتمال داده می‌شود که ذرات گرد و غبار منجر به افزایش زمان معلق ماندن ویروس در هوا و در نتیجه شیوع بیشتر آن شوند.

همچنین ذرات گرد و غبار می‌توانند باعث افزایش فعالیت گیرنده‌های ACE-2 شوند. این گیرنده‌ها نقشی اساسی در ورود ویروس کرونا به سلول‌ها بازی می‌کنند.

بنابراین ذرات گرد و غبار به ریه‌ها آسیب زده و باعث افزایش گیرنده‌های ACE-2 در بدن می‌شوند که خود عاملی برای جذب بیشتر ویروس در ریه‌ها، و احتمالا رگ‌های خونی و قلب هستند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند عامل مهمی در افزایش مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ باشد.

بنابراین سرعت بخشیدن به اتخاذ سیاست‌های مناسب برای کنترل آلودگی هوا و همچین تغییرات آب و هوایی در جهت کنترل انتقال کووید۱۹ بسیار مهم است.

اما نکته‌ای بسیار مهم اینست که این پاندمی با واکسیناسیون گسترده پایان می‌یابد اما واکسنی برای آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی وجود ندارد. راه درمان آلودگی هوا کاهش آلاینده‌هاست.

حرکت به سمت اقتصاد سبز با استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر سلامتی محیط زیست و سلامت عمومی را تضمین می‌کند.

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

کد خبر : 197898 ساعت خبر : 10:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=197898
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات