اهلی کردن همه پستانداران چرا ممکن نشد؟

چرا انسان‌ها موفق به اهلی کردن همه پستانداران نشدند؟

قسمت اول؛ برای مطالعه قسمت‌های دیگر اینجا کلیک کنید.

به گزارش گلونی آرش مودی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه شد که بعضی گونه‌ها در کنار انسان‌ها اهلی شدند و بعضی دیگر نه.

ژولیت کلوتون براک در مقاله‌ای می‌نویسد: اولین گام در اهلی سازی رام کردن است.

هر پستاندار را می‌توان رام کرد طوری که بدون ترس توسط انسان لمس شود. برای این کار باید حیوان از سنین کودکی توسط انسان پرورش یابد اما مسئله مهم این است که آیا حیوان در زمان بلوغ نیز رام می‌ماند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دانست که جانور رام را در چه مرحله‌ای می‌توان اهلی دانست؟

ژولیت کلوتون براک چنین نظری دارد: حیوانی اهلی است که در اسارت به دنیا آمده باشد با هدف سود یا گذراندن زندگی در جامعه انسانی و به گونه‌ای پرورش یابد که تولید مثل، سازمان قلمرو و منابع غذایی در کنترل جامعه انسانی باشد.

به احتمال زیاد انسان کهن سنگی به صورت اتفاقی نوزاد اغلب پستانداران را در اسارت بزرگ کرده و بدون تردید در اهلی کردن همه آنها موفق نبوده.

چرا که رام شدن حیوان بعد از بلوغ بستگی به الگوی نهایی رفتار اجتماعی آن گونه دارد.

در بررسی تاریخ اهلی شدن حیوانات اولین سرنخ‌ها را می‌توان در الگوهای رفتار طبیعی اجداد وحشی آنها جستجو کرد.

علف خواهان بزرگی که قبل از دوازده هزار سال پیش برای انسان شکارچی گردآورنده و سگ‌های اهلی او در اروپا گوشت فراهم می‌کرده عبارت بودند از گوزن شمالی، گاو وحشی، گراز و جمعیتی اندکی از اسب‌های وحشی.

اما منابع غذایی انسان‌ها در غرب آسیا را آهو، بز و گوسفند وحشی، گراز، گوزن، گاو وحشی و گور آسیایی تشکیل می‌دانند.

در بین علف خوران گوسفند و بز وحشی اولین جانورانی بودند که در نه هزار سال پیش اهلی شدند.

پروفسور جارد دایاموند اعتقاد دارد برای اهلی شدن، هر جانوری باید ۶ ویژگی داشته باشد: یک رژیم غذایی متنوع، بلوغ سریع، تمایل به زاد و ولد در اسارت، تعلیم پذیری، اعصاب قوی و طبیعتی که با سلسله مراتب اجتماعی سازگار باشد. ( در گله‌های مختلط از جنس نر و ماده).

کلوتون براک دو گزینه دیگر را اضافه می‌کند از جمله این که قلمرو طلب نباشد و نسبت به خطر از جانب انسان و گرگ واکنش کندی داشته باشد.

گوسفند و بز وحشی به خاطر زندگی در کوهستان برای اهلی شدن سازگاری ویژه‌ای دارند و شرایط بالا را دارا بوده و به این ترتیب فقط با نگاه به رفتار اجتماعی آنها می‌توان به سادگی دریافت که چرا بز و گوسفند اهلی شدند اما آهو و مرال اهلی نشدند.

پایان پیام

کد خبر : 198050 ساعت خبر : 12:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=198050
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات