ایران و همبستگی ملی در گفت‌وگو با سهراب پورناظری

ایران و همبستگی ملی در گفت‌وگو با سهراب پورناظری

به گزارش گلونی سهراب پورناظری در لایو اینستاگرامی با وحید بهمن از ایران و ملیت ایرانی گفت.

او در این لایو اشاره‌هایی به مردم در کُرد در کشورهای سوریه و ترکیه و عراق داشت و بر لزوم پرهیز از قوم‌گرایی تاکید کرد.

نماشای گلونی را دنبال کنید

ایران و همبستگی ملی

دکتر همایون کاتوزیان در کتاب «ایرانیان» نوشته است:

ایرانیان در اصل اعضای بیش از یک نژاد بودند، که پارسیان یکی از آنان به شمار می‌رفتند.

به جز کشوری که امروز ایران نامیده می‌شود، افغانستان و تاجیکستان نیز از دید تاریخی و فرهنگی به پهنه گسترده‌تر ایران تعلق دارند.

منطقه فرهنگی ایران حتی از مجموع این سه کشور نیز گسترده‌تر است و به شمال هند، ترکمنستان، ازبکستان، قفقاز و آناتولی می‌رسد: سرزمینی که امروز «جهان پارسی گونه» نامیده می‌شود.

فارسی تنها یکی از اعضای خانواده زبان‌های متعدد ایرانی است که زبان‌های بسیاری از جمله کردی، پشتو، اوستی و تعدادی گویش‌های محلی داخل ایران را که هنوز به کار می‌روند دربر می‌گیرد.

در همین حال، ایرانیان امروز به زبان‌های غیرایرانی، از جمله ترکی و عربی، نیز سخن می‌گویند.

از سوی دیگر، گونه‌هایی از زبان فارسی در افغانستان و تاجیکستان نیز به کار می‌روند و مردم این سه کشور می‌توانند گفت‌وگو و زبان ادبی یکدیگر را درک کنند. لهجه‌های متعدد فارسی هم در ایران به کار می‌روند.

بحث درباره تاریخ، اقتصاد، جامعه و سیاست ایران بدون بررسی کامل زندگی کوچ نشینان ایرانی، از پارسیانی که نخستین امپراتوری ایرانی را پایه گذاشتند تا پادشاهی قاجار که تا قرن بیستم به جا بود، واقع گرایانه و جامع نخواهد بود.

مردمان ایرانی و غیرایرانی در جست‌وجوی چراگاه‌های سرسبز از شمال، شمال شرقی و شرق به منطقه ایران رسیدند و پس از استقرار با هجوم اقوام دیگر از بیرون و درون آن روبه‌رو شدند.

خشکسالی و یا فشار جمعیت در مناطق دیگر سبب مهاجرت کوچ نشینان به ایران، و خشکسالی در داخل ایران سبب تحرک داخلی و رفت‌و‌آمد سالانه میان مناطق سردسیر و گرمسیر بود.

پایان پیام

کد خبر : 196765 ساعت خبر : 10:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=196765
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات