بناهای تاریخی عراق و بی‌توجهی مسئولان عراقی

بی‌توجهی مسولان عراقی در حفظ بناهای تاریخی عراق

به گزارش گلونی تصاویر منتشر شده از فروریختن طاق کسری عکس‌العمل‌های زیادی را بین فعلان شبکه‌های اجتماعی و دوست داران میراث فرهنگی به وجود آورد.

خبرگزاری مهر با اشاره به تصاویر منتشر شده توسط برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق، از فروریختن بخشی از طاق کسری خبر داد.

بناهای تاریخی عراق

این تصاویر که فروریختن بخش دیگری از طاق کسری را نشان می‌دهند حساسیت‌های زیادی را برانگیخته است و بار دیگر صدای منتقدان دولت عراق را بلند کرده است.

آنها دولت عراق را به اهمال کاری و بی‌توجهی به حفظ آثار باستانی متهم کرده‌اند.

البته در این میان عده‌ای از منتقدان و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز انگشت اتهام را به سمت دولت ایران گرفته‌اند که علیرغم قول‌های داده شده برای مرمت آثار تاریخی در عراق هیچ عمل شایانی را تا به حال انجام نداده‌اند که حاصل آن تخریب این بنای با ارزش تاریخی است که تاریخ ایران زمین را در خود نهفته دارد.

طاق کسری در واقع ورودی قصری است که در زمان ساسانیان ساخته شد و به نام کاخ سفید شهرت داشت.

ساخت آن، شکوه از بین رفته تیسفون در جنگ‌های با رومیان را به شهر بازگرداند.

بعد از حمله اعراب به تیسفون و غارت بخش عظیمی از کاخ، قسمتی از ساختمان به نام سالن «تخت پادشاه» تبدیل به مسجد شد.

اما با اعلام شهر بغداد به عنوان پایتخت حکومت عباسی رونق تیسفون کم کم رو به کاهش گذاشت و در نهایت به شهری متروکه تبدیل شد و از آجرهای آن برای ساختن شهر بغداد استفاده شد.

بنابر شواهد در سال ۱۹۸۸ میلادی در پی وقوع سیل، یک سوم از این بنای تاریخی تخریب شد.

در دهه ۸۰ میلادی و در حکومت صدام حسین بازسازی بنا با مرمت بال شمالی آغاز شد که به خاطر شروع جنگ ایران و عراق نا تمام ماند.

در سال‌های بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ میلادی عراق با همکاری دانشگاه شیکاگو و با بودجه صد هزار دلاربه مرمت ادامه داد که بعدها با دعوت وزارت فرهنگ عراق از یک کمپانی چک به نام آورز کار مرمت در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید.

علیرغم آنکه بیم آن می‌رفت گروه تروریستی داعش در سال‌های قبل، دست به تخریب این بنای ارزشمند بزند، طاق کسری از دست تروریستان در امان ماند. اما بخشی از این شاهکار معماری به علت بی‌توجهی مسوولان عراقی فروریخت.

حالا منتقدان، دولت عراق و گروهی نیز ایران را مقصر اصلی این اتفاق تلخ می‌دانند.

طاق کسری یا ایوان مداین بنای تاریخی به جا مانده از زمان ساسانیان است که در جنوب بغداد و در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد.

این بنای تاریخی مشهور که به عنوان بزرگترین طاق تک دهانه آجری شناخته می‌شود ۳۰ متر بلندی و ۴۳ متر پهنا دارد. تاریخ ساخت این بنا به سال ۵۵۰ میلادی برمی‌گردد.

پایان پیام

نویسنده: سمانه خزائی

کد خبر : 197083 ساعت خبر : 8:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=197083
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات