بکسواد چیست و چرا ما اشتباه حرف میزنیم؟
لطفا فارسی را در هر زمینهای پاس بداریم
به گزارش گلونی راویان شیرین گفتار و طوطیان شکر شکن چنین روایت کنند که:
ما فارسی زبانها، نه فقط فارسی را پاس نمیداریم بلکه اغلب همان اصطلاح خارجیهای مثلا با کلاسمان را هم آمیخته با غلطهای فاحش به کار میبریم.
در اوقات بیکاری هم مینشینیم و به معادلهای مندرآوردی فارسی واژهها مثل درازآویز زینتی میخندیم.
غافل از آنکه روح فرهنگستان زبان و ادب پارسی، از چنین ترکیبی خبردار نیست.
و پیکر بیجان فعالان عرصه لغت از جمله مرحوم دهخدا و معین، با این وضع حرف زدن ما، 24 ساعته روی ویبره است.
یکی از این اشتباهات رایج در به کار بردن واژههای بیگانه، ترکیب «بکس و باد» است.
طبق تلاش بی شائبه موتور جستجوگر گوگل: بکس و باد اصطلاحی در رانندگی با خودرو و یکی از عیوب فنی است.
بوکس و باد زمانی رخ میدهد که صفحه کلاچ بین فلایویل ودیسک کلاچ بلغزد.
در این زمان سرعت خودرو مطابق با دور موتور در حین شتاب سریع افزایش پیدا نمیکند.
بوی سوختگی از کلاچ به مشام میرسد.
و توان خروجی موتور کاهش مییابد.
این تعریف درست است اما یک اشتباه فاحش دارد.
اشتباهی که همانا ترکیب نامانوس و غلط بکس و باد است.
و اصطلاح صحیح آن بکسواد است!
بکسواد چیست
نماشای گلونی را دنبال کنید
این عیب را در حالت توقف و در تعمیرگاه نیز میتوان تشخیص داد.
کافی است در حالی که ترمز دستی کشیده شده است، کلاچ را خلاص کنید.
خودرو را در دنده ۳ قرار دهید و دور موتور را به ۲۰۰۰ دور در دقیقه برسانید.
پدال کلاچ را آهسته رها کنید تا کلاچ درگیر شود.
در این وضعیت باید موتور بلافاصله خاموش شود و اگر خاموش نشد صفحه کلاچ میلغزد.
لغزش شدید(بکسواد) کلاچ در دراز مدت موجب گرم شدن (داغشدگی) صفحه کلاچ و خراشیدگی فلایویل میشود.
هم اکنون مجید جان! دلبندم!
لطفا صادقانه بیا و بگو چند ساله بودی که فهمیدی درست بکس و باد بکسواد است؟
و زین پس اگر امکان دارد، به جای آن مثل فرزند آدمیزاد بگو: لغزش، سر خوردن، سرش، افت کردن و … .
پایان پیام
نویسنده: آرزو قدوسی