فوت ۹۱ نفر بر اثر گازگرفتگی در ۹ ماه اول سال

قاتل خاموش همچنان قربانی می‌گیرد

فوت ۹۱ نفر بر اثر گازگرفتگی در ۹ ماه اول سال

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه امسال ۹۱ نفر به دلیل مسمومیت با گاز منواکسید کربن فوت کردند.

به گزارش گلونی هر ساله گازگرفتگی تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند.

این بار به گفته اداره کل پزشکی قانونی تهران این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ که تعداد فوت ناشی از گاز منواکسیدکربن ۸۴ نفر اعلام شده بود ۸ درصد افزایش یافته است.

در ۹ ماهه سال جاری۷۲ نفر مرد و ۱۹نفر زن جان باخته‌اند.

وقتی گاز وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص وارد واکنش شده و باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد.

اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین ۱ الی ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن منواکسید موجود در مکان فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند.

در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خون‌ریزی بینی می‌شود.

اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود. در ادامه ممکن است شخص دچار بی‌هوشی شود.

فوت ۹۱ نفر

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند.

پس باید فضای سربسته را ترک کرده تا هوای تازه تنفس کنند و از مرگ خاموش بگریزند.

سال‌هاست که هموطنان خود را بر اثر گازگرفتگی از دست می‌دهیم و هرسال عوامل گازگرفتگی سهل‌انگاری شهروندان و عدم دانش آن‌ها در نصب دودکش و تعیین مسیر خروجی گاز اعلام می‌شود.

ارائه آموزش کامل و صحیح درباره چگونگی ایجاد مسیر خروجی گاز، خصوصاً در مناطقی که دسترسی مناسب به امکانات و رسانه ندارند، می‌تواند از این مرگ‌ها بکاهد.

هشدارها و آموزش دستگاه‌های مسئول مانند اورژانس ، آتش نشانی و پزشکی قانونی می‌تواند نقش موثری در کاهش آمار جان باختگان گاز سمی داشته باشد.

پایان پیام

کد خبر : 199648 ساعت خبر : 11:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=199648
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات