هشدارهای کشاورزی تا ۱۷ دیماه

هشدارهای کشاورزی تا ۱۷ دیماه

به گزارش گلونی هشدار کشاورزی سطح زرد شماره ۱۵ روز یکشنبه ۹۹/۱۰/۱۴ بدین شرح است.

توصیف سامانه: بارش باران درارتفاعات برف در استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور و کاهش دما در نیمه شمالی، شرق و جنوب شرق کشور.

زمان شروع: صبح دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۵

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۷

نوع مخاطره: روز دوشنبه ۹۹/۱۰/۱۵: بارش باران درارتفاعات بارش برف در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و کاهش ۳ تا ۵ درجه دما در نوار شمالی کشور.

روز سه شنبه ۹۹/۱۰/۱۶ : بارش برف در برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات گلستان و کاهش ۳ تا ۵ درجه دما در شرق و نواحی مرکزی کشور.

هشدارهای کشاورزی تا ۱۷ دیماه

روز چهارشنبه ۹۹/۱۰/۱۷: کاهش ۳ تا ۵ درجه دما در جنوب شرق کشور.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ : گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی.

سه‌شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ : خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات گلستان.

چهارشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ : جنوب شرق.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی.

توصیه:

مزارع و باغات: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها – عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها – رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف (به ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب گیر) – انجام عملیات یخ آب زمستانه در دمای منفی ۷ درجه به منظور از بین بردن آفات.

سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف – استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد – کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی.

سالن های مرغداری و دامداری: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما – تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها با توجه به کاهش دما – جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان آب به داخل سالن‌ها – پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما.

استخر های پرورش ماهی: پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها – جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها – شکستن یخ آب سطح استخر ها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها.

عشایر و زنبوردارای: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏ – عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کولونی‌ها جهت زمستان گذرانی – عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

ماشین آلات و ادوات کشاورزی: تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر – استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‌‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‌ها.

پایان پیام

کد خبر : 196903 ساعت خبر : 11:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=196903
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات