پاکتراشی پوشش گیاهی و تهدید کوهستان

پاکتراشی پوشش گیاهی یکی از عوامل تهدیدکننده اکوسیستم‌های کوهستانی

به گزارش گلونی دکتر هنریک مجنونیان در کتاب «حفاظت محیط زیست کوهستان» نوشته است:

پاکتراشی پوشش گیاهی اکوسیستم‌های کوهستانی را به شدت تهدید می‌کند. در ادامه به یکی از مهم‌ترین تهدیدکنندگان اکوسیستم‌های کوهستانی می‌پردازیم.

بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌های کوهستانی امروزه با شدت بی‌سابقه‌ای ادامه دارد و لایه محافظ مناطق کوهستانی روز به روز بیشتر کاهش می‌یابد.

کنترل جنگل‌زدایی در مناطق کوهستانی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا شرایط و محدودیت‌های رویشی امکان احیای آن‌ها را دشوار می‌کند.

به علاوه بی‌حفاظ شدن اراضی کوهستانی بلافاصله آن‌ها را در معرض فرسایش قرار می‌دهد و شرایط ترمیم و بازسازی یا تجدید طبیعت را به شدت محدود می‌کند.

پاکتراشی پوشش گیاهی

پاکتراشی جنگل‌ها به منظورهای متعددی نظیر تولید چوب، تبدیل اراضی و تهیه سوخت انجام می‌گیرد.

ارزیابی پیامدهای زیست‌محیطی حاصل از جنگل‌زدایی و استفاده از تحلیل‌های هزینه – درآمد در طرح‌های بهره‌برداری باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه‌های نابودی پوشش گیاهی و پیامدهای حاصل از آن و هزینه‌های ترمیم و احیا باید در برابر درآمدهای حاصل از تولیدات چوب یا کاربری اراضی برای سایر استفاده‌های ممکن برآورد شود و مورد مقایسه قرار گیرد.

امروزه بهره‌برداری از جنگل‌های کهنسال و رلیک منسوخ شده است و این جنگل‌ها به‌عنوان میراث طبیعی تلقی می‌شوند.

اما ترمینولوژی جدید جنگل‌ها که حاصل دستاوردهای علمی نوین است، در این کشور محلی از اعراب ندارد و اشکال بهره‌برداری از جنگل‌ها قدمی فراتر از زمان مرحوم ساعی نگذاشته است.

انگار در طول نیم قرن گذشته در ماهیت و ارزش موجودی جنگل‌ها هیچ‌گونه تغییری به وجود نیامده است و جنگل‌ها جز چوب‌دهی مانند دوره نیاکان‌مان ارزش‌ دیگری کسب نکرده‌اند.

گفتنی‌ست اکوسیستم‌های کوهستانی برحسب عوامل زایش خود چشم‌انداز و سیمای متفاوتی دارند.

زیرا سیمای ظاهری چشم‌انداز محیط طبیعی متاثر از سنگ‌های تشکیل‌دهنده آن‌هاست و سنگ‌ها با توجه به کانی‌های تشکیل‌دهنده خود، در برابر عملکرد تشکیل‌دهنده آن‌هاست و به سنگ‌ها با توجه به کانی‌های تشکیل‌دهنده خود، در برابر عملکرد پدیده‌های طبیعی – انسانی مقاومت یکسانی ندارند.

پایان پیام

کد خبر : 199185 ساعت خبر : 2:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=199185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات