کوهستان و تنوع زیستی چه ارتباطی با هم دارند؟

کوهستان و تنوع زیستی چه ارتباطی با هم دارند؟

به گزارش گلونی تنوع زیستی بخشی از اهمیت کوهستان‌ها را به ما یادآور می‌شود. کوه‌ها نقش مهمی در تنوع زیستی منطقه خود ایفا می‌کنند.

کوهستان و تنوع زیستی

نقشه مربوط به ارزش تنوع زیستی نواحی مختلف نشان می‌دهد تقریبا تمام مناطقی که برای گیاهان، دوزیستان و پرندگان بوم‌زاد به طور مشترک مهم تلقی می‌شود در محدوده کوه‌ها واقع شده‌اند.

یعنی این کوه‌ها هستند که گیاهان و پرندگان را به سمت خود می‌کشانند. این کوه‌ها هستند که منزلگاه مطمئن و پرفایده‌ای را در اختیار گیاهان و حیوانات قرار می‌دهند.

این کوه‌ها هستند که آب، غذا، سایه، نور، آرامش و… را برای موجودات زنده بی‌شماری فراهم می‌کنند. در نتیجه این کوه‌ها هستند که باعث تنوع زیستی منطقه خود هستند.

از طرفی انسان‌ها هم به عنوان دشمن محیط زیست از گذشته تا به امروز کمتر به کوهستان‌های مرتفع نفوذ کردند و می‌توان گفت کوهستان‌ها در کنار اعماق اقیانوس‌ها تنها اماکنی هستند که بشر کمتر توانسته در آنها دخل و تصرفی داشته باشد.

برای همین کوهستان‌ها بیشتر از مناطق دیگر در حفظ تنوع زیستی خود موفق بودند.

هرچند با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و استفاده ناصحیح از این تکنولوژی کوهستان هم مورد تاخت و تاز خودروهای انسان‌ها قرار گرفته است.

این یعنی زنگ خطر جدی برای تنوع زیستی کوهستان‌ها.

خصوصیات و کارکرد اکوسیستم‌های کوهستانی

هنریک مجنونیان نوشته است: اکوسیستم‌های کوهستانی از مؤثرترین و زیباترین چهره‌های زمین به شمار می‌روند.

تسلط چشم‌گیر آن‌ها بر دشت‌ها و فلات‌های پیرامون خود پیامدهای اکولوژیک عمده‌ای به‌وجود می‌آورد. اکوسیستم‌های کوهستانی برحسب عوامل زایش خود چشم‌انداز و سیمای متفاوتی دارند.

زیرا سیمای ظاهری چشم انداز محیط طبیعی متأثر از سنگ‌های تشکیل دهنده آن‌هاست و سنگ‌ها با توجه به کانی‌های تشکیل دهنده خود، در برابر عملکرد پدیده‌های طبیعی – انسانی مقاومت یکسانی ندارند.

به عنوان مثال بارندگی، خاک‌شویی و فرسایش حاصل بر روی کوه‌هایی که از طریق کوه‌زایی یا تحت تأثیر عوامل درونی پدید آمده باشند، یکسان نیست و همین طور خاک‌های حاصل از فرسودگی و شکستن آن‌ها خصوصیات فیزیکی – شیمیایی متفاوتی دارند.

بازتاب این تفاوت‌ها همراه با سایر عوامل بوم شناختی سیمای متفاوتی به کوه‌ها می‌بخشد.

با وجود این تفاوت‌ها، همه کوه‌ها دارای این ویژگی مشترک‌اند که به درجات مختلفی در همه جهان تحت تأثیر فعالیت‌های مؤثر انسان قرار دارند و به عنوان اکوسیستم‌های آسیب پذیر و شکننده امروزه در معرض مخاطرات جدی قرار دارند.

پایان پیام

نویسنده: طیبه نهانی

کد خبر : 195666 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=195666
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات