گلونی

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟ تاریخ دقیق زندگی او

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟ تاریخ دقیق زندگی او

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟ تاریخ دقیق زندگی او

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟ تاریخ دقیق زندگی او

به گزارش گلونی دکتر محسن سراج، پژوهشگر تاریخ و مدرس دانشگاه، در یک گفتگوی زنده اینستاگرامی، درباره قیام بابک خرمدین، صحبت کرد.

این گفتگو به همت کانون فرهنگی ایرانشهر دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفت.

در این گفتگو به نظرات، افسانه‌ها و باورهای متفاوت و متناقض در ارتباط با جنبش بابک خرمدین پرداخته شد.

باتوجه به نظرگاه های مختلف و گاه افراطی از سوی پان ترک‌ها، اسلام‌گرایان، ملی‌گرایان و … در باب بابک خرمدین، این موضوع از اهمیت ویژه پژوهشی و جذابیت بالایی برخوردار است.

جنبش خرمدینان از جنبش‌های مهم اجتماعی مذهبی پس از اسلام در ایران بود.

بعدها بابک پور مرداس معروف به خرمدین، رهبری آن را به دست گرفت و بیش از ۲۲ سال (۲۰۱–۲۲۳ هجری قمری برابر با ۸۱۶–۸۳۸ میلادی) ادامه یافت.

بابک خرمدین در ناحیه آذربایجان، جبال و مناطق مرکزی ایران، علیه نیروهای عرب و خلفای عباسی (علیه ستم عباسیان) جنگید.

ولی عاقبت توسط معتصم خلیفه عباسی با نیرنگ به دام افتاد و با شکنجه کشته شد.

بابک رهبر این جنبش، هیچ وقت خودش ادعای پیامبری یا خدایی نکرد.

اکثریت مردم زحمتکش او را به خاطر مقاومتش در مبارزه، بی‌باکی و دلیری و توانایی معجزه‌آسا و مردم‌داریش، به حد پرستش ستایش می‌کردند و به فرمانش گوش فرا می‌دادند.

معتصم، خلیفه اسلام، موفق شد با اهدای پول زیاد و مقام به افشین، شاهزاده اشروسنه (منطقه‌ای در تاجیکستان کنونی)، بابک را با نیرنگ به دام بیندازد و او را در بغداد به قتل برساند.

بابک خرمدین که بود و چه کرد؟

نماشای گلونی را دنبال کنید

آذربايجان از نام «آتروپات» (در يوناني: Atropatés) مشتق است.

آتروپات نام سرداری ايراني بود كه در جنگ ميان داريوش سوم آخرين پادشاه هخامنشی و اسكندر مقدونی در «گاوگامِلا» (گوگامِل) در سپاه ايران فرمانده مادها بوده است.

آتروپات پس از شكست ايران به اسكندر پيوست و در زمستان 328ـ327 ق‌م از سوی اسكندر به جای «اوكسيدات» به حكومت ماد منصوب گرديد (پاولي، ذيل آتروپاتِس ). آتروپات در 324ق‌م دختر خود را به «پِرْديكّاس» سردار اسكندر داد.

پس از مرگ اسكندر و تقسيم ممالك و متصرفات او ميان سردارانش، قسمت شمال غربي ماد به او واگذار گرديد و او در آنجا به استقلال به حكومت پرداخت.

اين نايه كه پس از مرگ اسكندر به «ماد كوچك» (در برابر «ماد بزرگ») معروف شده بود، پس از استقلال و استقرار آتروپات در آنجا به نام او ناميده شد كه در خط پهلوی «آتورپاتَكان» ضبط شده است (در يوناني: آتروپاتِنِه)، اما آتورپاتكان نماينده تلفظ اين كلمه در سرتاسر عهد ساسانيان و تغييراتي كه در طی چندين قرن در زبان مردم و در حروف صامت و مصوت آن روی داده است نيست و املای پهلوي، شكل كهن آن را حفظ كرده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل