گلونی

برای نجات مردم شازند امضا کنید

تقاضای اعلام جرم علیه نیروگاه شازند

تقاضای اعلام جرم علیه نیروگاه شازند

تقاضای اعلام جرم علیه نیروگاه شازند و دفاع دادستانی از حق سلامت و امنیت عمومی

به گزارش گلونی کارزاری بر علیه نیروگاه شازند در حال اجراست و تقاضای اعلام جرم علیه نیروگاه شازند شده که متن این کارزار بدین شرح است.

یک دقیقه وقت بگذارید و امضا کنید

جناب آقای دکتر قاسمی

دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان مرکزی

با سلام

همان‌گونه که مستحضرید نیروگاه شازند مدتی است علی‌رغم مصوبات بالادستی و وعده‌های داده ‌شده به شهروندان، مجدداً در حال سوزاندن مازوت بوده و بدین‌وسیله سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار داده است.

ضمن تقدیر و سپاس از بازخورد مثبت جنابعالی به مطالبات قبلی ائتلاف زیست‌بوم در این خصوص و پیگیری موضوع از دادستان محترم کل کشور، از آنجاکه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در تاریخ ۴ دی ۱۳۹۹ مصوب شد که نیروگاه مجاز است روزانه تا ۲ میلیون لیتر مازوت را مصرف نماید که این مصوبه با کمی تفاوت در مقدار در جلسه ۲۰ دی نیز تمدید شد، مستند به موارد زیر عدم تطابق آن مصوبه با قوانین و مقررات را اعلام می‌داریم:

تقاضای اعلام جرم علیه نیروگاه شازند

۱- به تأیید مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست استان در جلسه مذکور و نیز تأکید چندین‌باره پیش از آن‌که در رسانه‌های رسمی نیز ثبت شده است، نیروگاه فاقد فیلتراسیون لازم جهت جلوگیری از انتشار آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت است.

۲- مطابق اعلام رسمی مدیر کل محترم محیط‌زیست استان در جلسات مذکور، بنا بر آخرین سنجش انجام‌شده از خروجی‌های نیروگاه، میزان دی‌اکسید گوگرد سه الی چهار برابر حد مجاز استاندارد است.

۳- به‌ موجب ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، آلودگی محیط‌زیست (که در اینجا سوزاندن مازوت و تولید آلاینده‌های مختلف خصوصاً دی‌اکسید گوگرد بیش‌ازحد مجاز است) ممنوع است.

۴- به ‌موجب ماده ۱۲ قانون هوای پاک اداره کل محیط ‌زیست موظف است کلیه مراکز صنعتی که آلودگی آنها بیش ‌از حد مجاز است را یا به رفع آلودگی و یا به تغییر فرآیند تولید و یا تعطیلی الزام کند که در این خصوص مشخص نیست که چرا با گذشت بیش از ۳ سال از ابلاغ این قانون هنوز گزینه رفع آلودگی (نصب فیلتراسیون) انجام نشده و جای تعجب است که در این شرایط به‌ جای تأکید بر شق دوم این ماده‌ قانونی و الزام نیروگاه به تغییر فرآیند تولید با استفاده از سوخت گاز که دارای آلایندگی به مراتب کمتری است، در کارگروه مجوز به گزینه فرآیند تولید با سوخت مازوت با آلایندگی شدید و محرز آن داده می‌شود.

۵- با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال زیاد در پیش داشتن روزهای با پدیده وارونگی هوا و نتیجتاً افزایش آلودگی هوا، رسیدن به شاخص کیفیت هوا بالای ۱۵۰ (ناسالم برای تمامی گروه‌ها) امری محتمل خواهد بود، لذا مطابق آیین‌نامه تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک، مصرف سوخت مایع (مازوت) در نیروگاه چنان شرایطی ممنوع است.

۶- به‌ موجب ماده ۹ طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوب هیئت وزیران، وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظف به تأمین گاز نیروگاه شازند هستند.

کارگروه کاهش آلودگی هوای استان

بنابراین با توجه به استنادات فوق و از آنجا که هیچ مقام یا کارگروه استانی و حتی یک مقام و یا وزارتخانه کشوری اجازه تصویب امری خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و نیز خلاف آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌های هیات وزیران را ندارد، مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و همچنین هر دستور مقام مافوق کشوری مبنی بر مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند را فاقد وجاهت قانونی می‌دانیم.

بنابراین عمل به آن و سوزاندن هر مقدار مازوت با توجه به اثرات محرزی که بر ایجاد آلودگی هوا دارد و سنجش خروجی‌های نیروگاه توسط اداره کل محیط ‌زیست و تداوم وضعیت ناسالم در شاخص کیفیت هوا در این روزها نیز مؤید این مطلب است، مصداق اقدام علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط ‌زیست بوده و بر اساس ظرفیت ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری تقاضای اعلام‌ جرم ماده ۶۸۸ مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، نسبت به عامل و آمر به انجام این عمل را داریم.

همچنین تقاضا داریم مطابق با «دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن» خصوصاً ماده ۳ آن، با انجام اقدامات لازم در خصوص مسئولانی که ترک احتمالی وظایف قانونی مرتبط با این موضوع توسط آن‌ها موجب صدمه به‌سلامت و امنیت عمومی می‌شود از حقوق اساسی ملت دفاع به عمل آورید.

با سپاس

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل