گلونی

همیار محیط بان بشوید؛ قوانین این همیاری را بخوانید

همیار محیط بان بشوید؛ قوانین این همیاری را بخوانید

همیار محیط بان بشوید؛ قوانین این همیاری را بخوانید

همیار محیط بان بشوید؛ قوانین این همیاری را بخوانید

به گزارش گلونی در راستای تحقق اهداف اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند د ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و بند خ ماده 6 قانون شکار وصید و به منظور مشارکت مردمی و بهره گیری از ظرفیت عمومی در امر حفاظت محیط زیست و توسعه فرهنگ زیست محیطی در میان اقشار و گروه‌های مختلف مردمی و نهایتاً جلب حمایت و همکاری آن دسته از داوطلبین که علاقه‌مند به حفاظت محیط زیست از طریق همکاری افتخاری با سازمان حفاظت محیط زیست می باشند این دستورالعمل به شرح مواد و پیوست‌های مربوطه تصویب و ابلاغ می‌گردد.

ماده 1- تعاریف

در این دستورالعمل اصطلاحات زیر به کار برده می‌شود:

1-1- سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست، ادارات کل و ادارات تابعه.

1-2- یگان: یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست.

1-3- داوطلب: اشخاص حقیقی هستند که به دلیل علاقه به حفظ محیط زیست،تمایل و آمادگی خود را برای همکاری به سازمان اعلام نموده و مدارک خود را به واحد تابعه سازمان تحویل داده‌اند.

1-4- همیار محیط زیست: داوطلبانی که درصورت برخورداری از شرایط لازم و در چارچوب ضوابط و مقررات این دستورالعمل تحت عنوان تعیین شده برای همکاری انتخاب و کارت همیار محیط زیست دریافت می‌کنند.

ماده 2- شرایط متقاضیان برای همکاری داوطلبانه:

تابعیت ایرانی
آشنایی کلی به موضوعات زیست محیطی و قوانین و مقررات شکار وصید و حفاظت محیط زیست در حد نیاز.
داشتن حسن شهرت و عدم اشتهار به فساد اخلاق.
نداشتن سابقه کیفری موثر و هرگونه سابقه محکومیت کیفری در زمینه محیط زیست مطابق با قوانین و مقررات.

ماده 3 -حدود وظایف و اختیارات

همکاری افتخاری با سازمان در سر شماری حیات وحش، شناسایی زیستگاه‌ها و پایش مناطق.

همکاری افتخاری با سازمان و واحدهای تابعه در زمینه شناسایی و معرفی واحدهای آلاینده محیط زیست.

مشارکت در برنامه‌های سازمان برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی از جمله اطفای حریق، خشکسالی و…

گزارش تخلفات شکار و صید و معرفی افراد متخلف به مامورین اجرایی محیط زیست یا واحدهای حفاظت محیط زیست.

همکاری با سازمان در تنویر افکار عمومی و ترویج فرهنگ زیست محیطی جهت افزایش حس طبیعت دوستی، کاهش آلودگی‌ها، کاهش مصرف آب، انرژی و مواد، حفظ ذخایر موجود در طبیعت و به حداقل رساندن تخلفات زیست محیطی.

تلاش برای افزایش اطلاعات عمومی افراد جامعه از مزیت‌های حفظ محیط زیست و جلوگیری از ایجاد تخریب و مشکلات مربوط به محیط زیست کشور.

ارائه گزارش شش ماهه همیاران در قالب فرم مربوطه به سازمان

همیار محیط بان

همیار محیط زیست، در صورت مشاهده هر گونه تخلف از قوانین و مقررات محیط زیست، مراتب را به ماموران اجرایی یا واحد مربوطه در استان یا ستاد سازمان محیط زیست گزارش نمایند.

هر گونه همکاری همیار محیط زیست از جمله ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان و واحدهای تابعه آن موضوع وظایف ماده 6 این دستورالعمل صرفا با اطلاع و هماهنگی با سازمان مربوطه و تحت نظارت مدیر یا مسئول یگان منطقه صورت پذیرفته و همیار محیط زیست به هیچ عنوان نمی‌توانند شخصاً و خارج از هماهنگی و نظارت سازمان محیط زیست اقدامی در این خصوص انجام دهند.

همیار محیط زیست، در زمان انجام مفاد این دستورالعمل به هیچ عنوان اجازه استفاده یا به کارگیری از سلاح و تجهیزات حفاظتی آنان شامل بی‌سیم، دوربین سازمانی، خودرو و موتور سیکلت و نظایر آن را ندارند. نظارت بر این امر به عهده یگان حفاظت استان‌ها است.

همیار محیط زیست، به هیچ عنوان اجازه جلب یا توقیف متخلفین یا وسایل و تجهیزات ایشان را ندارند. بدیهی است مسئولیت هر گونه درگیری احتمالی با افراد و متخلفین به عهده همیار محیط زیست بوده و در صورت بروز خسارت یا ضرر و زیان به افراد یا خود همیار مسئولیت آن متوجه همیار محیط زیست بوده و سازمان هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد پذیرفت.

همیار محیط زیست، به عنوان همکاری داوطلبانه با سازمان تلقی گردیده و هیچگونه تعهد یا حقوقی را از جهت مالی و استخدامی از سازمان متوجه همیار نمی‌نماید.

ادامه قوانین را اینجا بخوانید

برای ثبت‌نام اینجا کلیک کنید

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل