گلونی

پارکور در تخت جمشید حیرت‌آور و غم‌انگیز

پارکور در تخت جمشید

پارکور در تخت جمشید حیرت‌آور و غم‌انگیز

پارکور در تخت جمشید حیرت‌آور و غم‌انگیز

به گزارش گلونی در پی انتشار تصاویر یک پارکورکار از محوطه تخت جمشید، مدیر پایگاه میراث جهانی از شناسایی و تعقیب این فرد خبر داد.

از قرار این پارکورکار تحویل مراجع قضایی شده است.

فدایی گفت: «این ویدئو متعلق به تابستان است و در روزهایی اتفاق افتاده که متأسفانه پاندمی کرونا وجود داشته و از خلوتی سایت تخت جمشید سو استفاده شده است».

این روزها تبدیل شدن پاندمی کرونا به بهانه‌ای برای رفع تکلیف و تبرئه بی مسئولیت‌ها، چنان فراگیر شده که کم‌کم، یک‌تنه و به بهترین شکل جای ترافیک و آلودگی هوا و کمبود بودجه را پر خواهد کرد.

پارکور در تخت جمشید

حمید فدایی در ادامه اعلام کرد: «مشخص نیست (این فیلم) با چه انگیزه‌ای از سوی برخی اکنون در فضای مجازی قرار گرفته است. چنین رویدادی تاکنون در تخت جمشید سابقه نداشته و علی‌رغم اینکه یگان حفاظت تخت جمشید به وظایف خود عمل می‌کند جای سوال دارد که چگونه این خلأ حفاظتی روی داده است».

وی افزود: این مشکل فرهنگی را باید زنگ خطری برای حرایم تاریخی در نظر گرفت که نیاز به فرهنگ سازی دارد و بیشتر روی چنین مسائلی باید کار شود.

بله شکی نیست که مقابله با وندالیسم قبل از هرچیز نیاز به آموزش، فرهنگ سازی و پوشش رسانه‌ای دارد، اما بخش حفاظت از میراث باستانی کشور نیز باید در مراقبت از سایت‌های مهم و محوطه‌های تاریخی، هشیاری بیشتری به خرج دهد.

اگر بخشی از تکرار چنین مسائلی به عدم فرهنگ سازی مربوط است، بخش دیگری نیز به سهل انگاری متولیان میراث فرهنگی در امر حفاظت بازمی‌گردد.

به ویژه آنکه مشکل وندالیسم تنها مربوط به محوطه تخت جمشید نیست و بسیاری از سازه‌های تاریخی یادگاری از آن بر در دیوار و… دارند.

دورافتادگی، نبود نگهبان، دوربین امنیت و محصور بودن محوطه‌های تاریخی، همچنان به تکرار چنین حوادثی کمک می‌کند.

متاسفانه میراث تاریخی و تخت جمشید ایستگاه اتوبوس و صندلی مترو نیست، که تخریب یا جویده‌شدنش، قابل جبران باشد.

در کجای دنیا یک سایت تاریخی بدون تدابیر امنیتی لازم، بی صاحب رها می‌شود تا وندال‌های برای نمایش هنرهای مختلفشان از آن بهره برداری کنند؟

اگر تدابیر لازم جهت حفاظت از این محوطه‌ها و بناها در نظر گرفته نشود به زودی شاهد انتشار تصاویری از اجرای گرافیتی اژدها با رنگ سرخ بر بقایای آپادانا، یا کشف اسکلت و گنجی تازه با مقار و پتک و چکش از حوالی آرامگاه اردشیر سوم، یا اضافه شدن سربازی تازه به صف نقش برجسته‌های تخت جمشید خواهیم بود.

مردم و متولیان باید برای نگهداری و حفظ این داشته ها، دست به دست هم دهند.

فراموش نکنیم که حفاظت از این داشته‌های تاریخی، یک مسولیت جمعی است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل