گلونی

پول خوشبختی می‌آورد

پول خوشبختی می‌آورد

پول خوشبختی می‌آورد

تحقیقات جدید نشان داده پول خوشبختی می‌آورد

به گزارش گلونی این که پول نمی‌تواند خوشبختی بیاورد یک کلیشه قدیمی است.

از زمان ظهور تحقیقات مدرن بر روی افکار عمومی، دانشمندان سعی کرده‌اند این گزاره را آزمایش کنند و به نتایج متفاوتی رسیده‌اند.

یک مسئله این است که شادی ممکن است جنبه‌های مختلفی داشته باشد.

در مقاله‌ای که سال ۲۰۱۰ منتشر شده است و بسیار مورد استناد قرار گرفته است، دانیل کانمن، روانشناس، و آنگوس دیتون، اقتصاددان (که هر دو برنده جایزه نوبل اقتصاد هستند) نظرسنجی‌های گالوپ را بررسی کردند و دریافتند که در حالی که میزان «رضایت از زندگی» (life satisfaction) در میان آمریکایی‌ها با یک نرخ ثابت با افزایش درآمد بالا رفته است.

پس از رسیدن درآمد خانوار به حدود ۷۵ هزار دلار در سال، چیزی در حدود ۹۰ هزار دلار امروز، «بهزیستی/رفاه احساسی» (emotional well-being) به صورت خطی در می‌آید.

بهزیستی احساسی با سوال در مورد احساساتی که افراد روز قبل تجربه کرده‌اند، اندازه‌گیری می‌شود، سپس پاسخ‌ها بر اساس اینکه تأثیر مثبت یا تأثیر منفی (نگرانی و غم) و یا استرس ایجاد می‌کنند طبقه‌بندی می‌شوند.

زمانی که کانمن و دیتون این تحقیق را انجام می‌دادند، دانشجوی دکترای روانشناسی هاروارد و مدیر سابق محصولات نرم‌افزاری، متیو کیلینگسورث، در حال توسعه یک ابزار اندازه‌گیری، یک برنامه آیفون به نام Track Your Happiness (خوشحالی خود را اندازه بگیرید) بود.

برنامه‌ای که در فواصل زمانی تصادفی به کاربران پیام می‌دهد و از فعالیت‌ها و احساسات کاربران می‌پرسد و اغلب برای پاسخ‌ها از مقیاس کشویی استفاده می‌کند.

یک یافته اولیه این بررسی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، این بود که داشتن ذهن سرگردان ناراحتی به همراه می‌آورد.

کیلینگسورث، که هم اکنون یکی از اعضای ارشد دانشگاه Wharton دانشگاه پنسیلوانیاست، از آن زمان تاکنون از برنامه خود برای اندازه‌گیری ارتباط بین شادی و درآمد استفاده کرده است.

نتیجه‌گیری که به تازگی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، این است که گرچه ارتباط بین افزایش درآمد و «رضایت از زندگی» قوی‌‌تر از ارتباط آن با «تجربه خوشحالی یا بهزیستی احساسی» است، اما پس از کسب درآمد ۷۵ هزار یا ۹۰ هزار دلار احساس خوشحالی از بین نمی‌رود. پول به خرید شادی ادامه می‌دهد، حتی برای افراد مرفه.

کیلینگسورث، ۱ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۹۴ نمونه گزارش از تجربه ۳۳۳۹۱ بزرگسال آمریکایی شاغل با استفاده از برنامه خود، جمع‌آوری کرده است.

​​درآمد خانوار ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۶۸ هزار و ۷۰۳ دلار بود. در میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیلینگسورث، این رقم ۸۵ هزار دلار بود.

افزایش درآمد ممکن است برای افزایش خوشحالی در کشورها کارساز نباشد.

اقتصاددان ریچارد ایسترلین در سال ۱۹۷۴ دریافت که درآمد سرانه بالاتر باعث خوشحالی بیشتر نمی‌شود، نتیجه‌ای که از آن زمان تا کنون مورد بحث است.

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

خروج از نسخه موبایل