گلونی

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

به گزارش گلونی کتاب هویت ایرانی (از دوران باستان تا پایان پهلوی)، اثر«احمد اشرف» جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده، متولد 1313 است.

اشرف یکی از بانیان اصلی دانشنامه‌ی ایرانیکا به حساب می‌آید.

او سابقه‌ ‌تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران را در دانشگاه‌‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و دانشگاه تهران دارد.

در کتاب هویت ایرانی، هویت ملی و قومی، به مثابه یکی از پدیدار‌‌های اجتماعی، بررسی می‌شود.

هویت ملی ایرانی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار شده، رشد یافته، دگرگون شده و معانی دگرگون و متفاوت پیدا کرده‌است.

هویت ملی و قومی اگر در حد اعتدال و معقول درک شود، می‌تواند همچون نیرویی برای همیاری و اعتلای فرهنگی ظاهر شود.

اما اگر به قلمرو تعصبات و دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌‌های ملی و قومی و نژادی راه یابد و یا به بهانه‌ای برای تعصبات ملی و قومی به نفی و انکار و تمسخر میراث فرهنگی تبدیل شود، نیرویی ویرانگر خواهد شد که دشمنی و ستیزه جویی را ترویج می‌کند.

در کتاب هویت ایرانی پس از بررسی فشرده دیدگاه‌‌های مربوط به هویت قومی و ملی که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام سده‌‌های میانه‌ی ‌اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت شیعی ایرانی در دوره صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملی ایرانی در قرن‌‌های نوزدهم و بیستم میلادی، بررسی و تحلیل می‌شود.

این کتاب را حمید احمدی به فارسی برگردانده و نشر نی آن را در 264 صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب هویت ایرانی منبعی معتبر است

در بخشی از کتاب آمده: «روایت‌های ملت‌گرایانه زمانی پدید آمدند كه روشنفكران ایرانی متاثر از اروپاییان و ناسیونالیسم رومانتیك تنها راه جبران عقب‌ماندگی ایران را در بازسازی مفهوم «ملت ایران»، «وطن پرستی» و «عشق به سرزمین پدری و مادری» می‌دیدند».

«هویت ملّی و قومی، مانند دیگر پدیدارهای اجتماعی، مقوله‌ای تاریخی است که در سیر حوادث و مشی وقایع تاریخی پدیدار می‌شود، رشد می‌کند، دگرگون می‌شود و معانی گوناگون و متفاوت پیدا می‌کند.

هویت ملّی و قومی از تصور تمایز و رویارویی میان «ما» یا «خودی‌ها» در برابر «دیگران» یا «بیگانگان» نشئت می‌گیرد».

در این کتاب پس از بررسی فشرده‌ دیدگاه‌های مربوط به هویت قومی و ملّی، که بازسازی هویت ایرانی را در دوران ما شکل داده و به تصویر کشیده‌اند، تحول تاریخی هویت ایرانی در دوران‌های مختلف تحلیل می‌شوند.

بررسی دوران پیش از اسلام، سده‌های میانه‌ی اسلامی تا دوران صفویه، پیدایش هویت «شیعی ایرانی» در دوره‌ی صفوی و سرانجام پیدایش تطور و هویت ملّی ایرانی در قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی، در این کتاب قابل پیگیری است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل