آرامگاه زکریای رازی در شهر ری است؟

آرامگاه زکریای رازی در شهر ری است؟

خبر جدید: محل دفن زکریای رازی همچنان نامعلوم

مهدی دانشیار مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)در گفت و گو با خبرنگار ایرنا:

اخیرا کتابی با عنوان ری باستان در دسترس قرار گرفته که محل دفن محمدبن زکریای رازی منطقه امام زاده شعیب(ع) شهرری عنوان شده‌است ولی قبر وی بطور مشخص معلوم نیست.

در قسمتی از کتاب دوجلدی آقای کریمان با عنوان ری باستان که در ۲۰ بهمن سال ۱۳۴۵ نگارش شده پیرامون محمدبن زکریای رازی می‌نویسد: منطقه امام زاده شعیب (ع) مدفن این دانشمند ایرانی است.

در این کتاب که به عنوان معتبرترین سند شهرستان ری است به وجود تنها یک قبرستان در شهرستان ری اشاره دارد و براساس تحقیقات میدانی محل زندگی و تدریس محمدبن زکریای رازی در این منطقه (فیروزآباد قلعه نو) بوده و در همانجا طبابت نیز انجام می‌داده است.

مسئولان و متولیان با کاوش بیشتر در این زمینه برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام کنند.

براساس نظر مورخیان و تحقیقات میدانی قبرهای این گورستان متعلق به قرن سوم هجری که دارای نقوش و خط کوفی که نشان می‌دهد قبرستان قدیمی شهرری همینجا بوده است.

به گزارش گلونی مهدی دانشیار در گفت‌وگو با تسنیم در با اشاره به کاوش‌های ۱۶ ساله برای کشف مقبره کاشف الکل در ری اظهار داشت: در کنگره‌ای که سال ۱۳۸۳ به دستور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در مرکز نجوم این آستان برگزار شد قطعنامه‌ای مبنی بر نام‌گذاری مکانی به نام رازی و پیدا کردن آرامگاه وی صادر و کاوش و جست‌وجو در این زمینه آغاز شد.

وی افزود: براساس پژوهش‌ها و مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته به این نکته دست پیدا کردیم که بیمارستان قدیم ری در حوالی منطقه قلعه‌نو و فیروزآباد بوده و رازی به عنوان مدیر این بیمارستان در این منطقه به درمان و تدریس اشتغال داشته که در همین منطقه نیز از دنیا رفته و در قبرستان قدیمی یعنی جایی که امروز به نام امامزاده شعیب می‌شناسیم به خاک سپرده شده است.

آرامگاه زکریای رازی در شهر ری است؟

مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه گفت: به‌دنبال بررسی‌های میدانی این منطقه مشخص است که گورستانی قدیمی در این منطقه وجود دارد و حتی سنگ قبرهایی با خط کوفی در گذشته‌ای نه چندان دور در منطقه وجود داشته است.

دانشیار تصریح کرد: آرامگاه محمد بن زکریای رازی در گورستان قدیمی ری و امامزاده شعیب فعلی قرار دارد که لازم است مسئولان و متولیان برای ساخت مقبره و رونق این منطقه اقدام کنند.

وی در پایان یادآور شد: محمد بن زکریای رازی دانشمند بزرگ قرن سوم هجری قمری کاشف الکل و بنیان‌گذار شیمی آزمایشگاهی و طب بالینی بود که سه سال بعد از وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری متولد شد و ازجمله دانشمندان شیعه امامیه اثنی عشری محسوب می‌شد.

پایان پیام

کد خبر : 204301 ساعت خبر : 9:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=204301
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات