گلونی

آشنایی با پرندگان شکاری و حفاظت از آن­ها

آشنایی با پرندگان شکاری و حفاظت از آن­ها

آشنایی با پرندگان شکاری و حفاظت از آن­ها

آشنایی با پرندگان شکاری و حفاظت از آن­ها

وبینار شماره 24 دانش، تجربه و زمین

به گزارش گلونی ایران در مسیر یکی از مهم‌ترین شاه‌راه‌ها و مسیرهای مهاجرتی پرندگان شکاری به خصوص بالابان و بحری یا پرگرین فالکون قرار گرفته است.

هرساله با شروع فصل سرما و در اوایل پاییز، تعداد زیادی از پرندگان شکاری از جمله بالابان و پرگرین فالکون که در عرض‌های شمالی‌تر مانند کشورهای روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و… زاد و ولد می‌کنند؛ مسیرهای مهاجرتی جنوب و جنوب غربی را در پیش گرفته و به طرف نواحی گرم‌تر همچون جنوب آسیا، کشورهای عربی و شمال آفریقا روانه می‌شوند.

آشنایی با پرندگان شکاری

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

آن‌ها از شمال و شمال‌شرقی کشور وارد و از جنوب و جنوب غربی هم خارج می‌شوند و یا در کشور ما زمستان‌گذرانی می‌کنند.

یک مسیر مهاجرتی دیگر هم در شرق کشور ما وجود دارد که پرندگان شکاری از کشورهای چین، هند، افغانستان و پاکستان وارد ایران می‌شوند و در نهایت هم از جنوب یا جنوب‌غربی خارج می‌شوند که این مسیر اغلب شامل پرگرین‌ها می‌شود و بالابان‌ها کم‌تر از آن استفاده می‌کنند.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

با این وجود می‌­توان گفت که متاسفانه ما داده­‌های کارشناسی مبتنی بر مشاهدات و ثبت درستی از جمعیت به ظاهر فراوان بالابان و پرگرین فالکون مهاجر در طول فصل مهاجرت در کشورمان نداریم و حتی از جمعیت‌­های بسیار اندک بومی نظیر بالابان، شاهین و پرگرین بومی نیز تقریبا بی­‌خبر هستیم در حالی که هر ساله شکارچیان متخلف بسیاری از این پرندگان زیبا را از چرخه طبیعت خارج می‌­کنند.

در وبینار 24 دانش، تجربه و زمین پایگاه خبری گلونی، میزبان احسان طالبی پرنده‌­شناس باسابقه بوده­‌ایم و از ایشان خواسته‌­ایم که اهمیت حفاظت از پرندگان شکاری را در ایران بیش­تر برای ما تشریح کنند.

در این وبینار از مرگ و میرهای ناخواسته توسط دکل­‌های برق و موضوعاتی سخن گفته شده که شما را شگفت‌­زده خواهد کرد. همراه ما باشید.

نویسنده: فرناز حیدری

خروج از نسخه موبایل