هشت تالاب در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر

هشت تالاب در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، به پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر تاکید کرد و گفت: ۱۴۰ تالاب به مساحت سه میلیون هکتار را قانونمند کردیم.

به گزارش گلونی از ایسنا احمدرضا لاهیجان‌زاده در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر که با حضور اسحاق جهانگیری _ معاون اول رییس جمهوری_ و عیسی کلانتری _ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست _ برگزار شد، با تاکید بر اینکه تالاب‌ها اعجاز خداوند روی کره زمین هستند، گفت: کنوانسیون رامسر، اولین معاهده بین‌المللی دنیا در حفظ محیط زیست است و از طرف دیگر این کنوانسیون بزرگترین شبکه مناطق حفاظت شده دنیا است و همزمان ۱۷۱ کشور متعهد شدند که ۲۴۰۰ تالاب را به مساحت ۲۵۰ میلیون هکتار حفاظت کنند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۲۵ تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، به پیگیری ثبت هشت تالاب دیگر تاکید کرد و گفت: ۱۴۰ تالاب به مساحت سه میلیون هکتار را قانونمند کردیم.

هشت تالاب در انتظار ثبت در کنوانسیون رامسر

وی با اشاره به اتمام تدوین برنامه مدیریت جامع ۱۹ تالاب اظهارکرد: برنامه مدیریت جامع ۱۵ تالاب دیگر نیز درحال نهایی شدن است.

لاهیجان‌زاده همچنین با اشاره به حفاظت قرق به عنوان کم هزینه‌ترین و موثرترین کارها گفت : حفاظت قرق ۲۸۱ هزار هکتار صورت گرفته است و از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی ممانعت کردیم.

عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب‌ها و نهال‌کاری را نیز در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: درست است که نزول رحمت الهی شرط اول حیات تالاب است اما با کارهایی که انجام دادیم، آب را به سمت تالاب ها هدایت کردیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر تعداد تالاب‌های ثبت شده، کشور انگلستان با ۱۷۵ تالاب رتبه اول را دارد و با توجه به مساحت کشور انگلستان که به اندازه استان خراسان بزرگ پیش از تفکیک است، تالاب‌های کوچک نیز پتانسیل ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند.

پس از انگلستان، مکزیک بیشترین تالاب را به ثبت رسانده است اما از نظر مساحت کشور بولیوی با ۱۴.۸ میلیون هکتار بیشترین مساحت تالابی را دارد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به رامسر سایت‌های ایران اظهار کرد: تا کنون ۲۵ تالاب کشور به مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

اکنون نیز پایش کیفیت آب تالاب‌ها با جدیت پیگیری می‌شود، نوسانات منابع آب سنجیده می‌شود و کنترل هوشمند در تالاب‌ها صورت می‌گیرد.

انتقال ۱۵۰میلیون متر مکعب آب از کارون

وی در ادامه با اشاره به طرح انتقال آب کارون به شادگان اظهار کرد: بر این اساس سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود.

با انتقال این آب از سال گذشته حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی جنوب تالاب که سال‌ها آبگیری نمی‌شد، اکنون آبگیری شده است.

خروج آب از تالاب نیز به‌صورت مدیریت شده صورت می‌گیرد.

در هورالعظیم نیز کارهای بزرگی صورت گرفت و تالابی که تا سال ۹۵-۹۴ عمده آن خشک شده بود، اکنون به تالاب بسیار زنده و تاثیرگذاری بر معیشت و اقتصاد منطقه تبدیل شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ایجاد ۱۰۰ مرکز پایش، پاسگاه محیط‌بانی، پایگاه اطفای حریق و مرکز بازدیدکنندگان در تالاب‌های کشور اظهار کرد: از توسعه کشاورزی به سمت محدوده تالابی جلوگیری کردیم.

عملیات لایروبی برای انتقال آب به تالاب‌ها و نهال‌کاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار در استان سیستان و بلوچستان از دیگر اقداماتی است که انجام دادیم.

لاهیجان‌زاده افزود: از سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تالابی که در کشور شناسایی کردیم، یک میلیون و ۴۶۳ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد از آن مستعد و دارای پتانسیل غبارخیزی است، ۵۰ درصد از آن در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان است بنابراین ۳۷۰ میلیون یورو ظرف چهار سال گذشته اختصاص پیدا کرده است.

پنج میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب لایروبی و به‌سازی مسیرها انجام شده است.

اقدامات کلان کشور برای حفاظت و احیای تالاب‌ها

وی به اقدامات کلان کشور برای حفاظت و احیای تالاب‌ها اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در آغاز دولت یازدهم، تصویب آیین‌نامه دولت درمورد نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور (۱۳۹۴)، تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها توسط مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۶) و آئین نامه اجرایی آن (۱۳۹۷) و تشکیل ستاد ملی دولت برای هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور (۱۳۹۷) از اقدامات صورت گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (CEPA) نیز در ۲۷ استان در حال انجام است.

لاهیجان‌زاده همچنین با تاکید بر عوامل تخریب و تهدید تالاب‌ها در جهان گفت: تغییرات آب و هوایی، افزایش فشار انسان بر محیط زیست از عوامل تخریب و تهدید تالاب ها در جهان هستند و تغییر کاربری اراضی تالابی، تغییر در کمیت آب، تغییر در کیفیت آب، بهره‌برداری بیش از حد از از منابع تالاب و وجود گونه‌های غیربومی مهاجم، از فرآیندهای تاثیرگذار بر تالاب‌ها هستند.

انتهای پیام

کد خبر : 206360 ساعت خبر : 10:49 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=206360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات