دولت ول کن سیگاری ها نیست!

دولت ول کن سیگاری ها نیست!

به گزارش گلونی، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اعلام کرده که در صورت تصویب مالیات نخی برای سیگار و در نظر گرفتن افزایش سایر هزینه‌ها، قیمت سیگار تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

من که نه فرق مالیات نخی را با مالیات پاکتی و بوکسی می‌دانم و نه می‌فهمم چطور یک نفر می‌تواند هم‌زمان رئیس تولیدکنندگان و واردکنندگان باشد، با این همه تضاد منافعی که این دو گروه با یکدیگر دارند.

ولی این را خوب می‌دانم که دولت به شدت به سلامت سیگاری‌ها متعهد است؛ حتی بیش‌تر از خودشان.

در این راستا بر مبنای یک برنامه‌ریزی مدون و مرحله به مرحله هم پیش رفته و موفقیت‌های خوبی هم به‌دست آورده است.

برنامه‌ریزی‌ای که با چاپ تصویر ریه‌ درب‌وداغان و تباه‌‌شده‌ سیگاری‌ها روی پاکت سیگار، که از فضای داخل اگزوز ماشین هم سیاه‌تر و پرلکه‌تر بود، شروع شد ولی افاقه نکرد.

دولت ول کن سیگاری ها نیست!

گام بعدی، افزایش قیمت سیگار بود که به ‌دنبال تجربه‌ موفق ترک دادن پسته‌ای‌ها، فندقی‌ها، گردویی‌ها و در مقاطعی موزی‌ها و حتی تخم‌مرغی‌ها با افزایش شدید قیمت ماده مورد اعتیاد روی داد.

اوج این افزایش قیمت بعد از افزایش قیمت بنزین در سال گذشته اتفاق افتاد.

احتمالا فلسفه‌اش هم صرفه‌جویی در هزینه‌های اعتراض و هزینه‌های کنترل اعتراضات بود چون سیگاری‌ها مجبور نبودند جداگانه دست به تجمع بزنند و در واقع «دو اعتراض یکی» می‌شد و برای دولت هم «دو کنترلِ اعتراضات یکی»؛ به قول ظریفی که در این‌جور موارد می‌فرمود: «بازی برد-برد».

به هر حال در میان های و هوی بنزینی‌ها، صدای دودزده سیگاری‌های دلسوخته شنیده نشد تا روند ترک‌دهی با قدرت هرچه‌ تمام‌تر از سوی دولت ادامه یابد؛ درست مانند مقاومت در برابر ترک از سوی سیگاری‌ها.

هر چه که بود، تصمیم به افزایش ۵۰ درصدی قیمت سیگار، تیر خلاص بر پیکر نیمه‌جان آن‌ها بود و نشان داد که دولت عزمش را برای ترک دادن سیگاری‌ها جزم کرده است و دست از طلب ندارد تا کام وی برآید و این یعنی خیلی از سیگاری‌ها دانسته یا نادانسته دارند کام‌های آخر را از این استوانه جادویی می‌گیرند!

پایان پیام

نویسنده: مسعود توکلی

کد خبر : 199985 ساعت خبر : 10:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=199985
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات