سایه آلودگی هوا بر سر نسل آینده

سایه آلودگی هوا بر سر نسل آینده

تهران از ابتدای سال ۹۹ تا امروز ۱۴بهمن همزمان با شیوع کرونا ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول، ۹۰‌ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۳‌ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

به گزارش گلونی این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۲۰۷ روز هوای قابل قبول، ‌۶۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس در دنیا محسوب می‌شود. بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوء‌تغذیه، آلودگی هوا چهارمین علت مرگ زودرس است.

آلودگی هوا بر افزایش آمار مرگ و میر به علت سرطان ریه، سکته‌های مغزی، سکته‌های قلبی، عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی موثر است.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «مطالعات نشان می‌دهد هر سال حدود ۴۰ هزار نفر در کشور به‌دلیل مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون (PM۲/ ۵ ) در هوا جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد تقریبا معادل ۱۰ درصد کل موارد فوتی‌هاست.»

آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای تهران در سال ۹۴، ۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر گزارش شده بود.

بیشترین گروه حساس در مواجهه با آلودگی هوا افراد سالمند هستند.

سایه آلودگی هوا و تاثیر آن بر ژن

به گفته دکتر قاسم آهنگری استاد ژنتیک پزشکی، آلاینده‌های مختلف موجود در شهرهای پر جمعیت دنیا به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی ژن اثر می‌گذارند و باعث بروز بیماری‌های اعصاب و روان، بیماری ام اس، سرطان و بیماری آسم آلرژیک به خصوص در کودکان می‌شود.

آهنگری درجمع خبرنگاران گفت: مطالعات ژنتیک مختلفی در خصوص تغییرات کروموزومی ناشی از تماس با آلاینده‌ها انجام شده است و در نهایت به نتایجی همچون تخریب DNA، افزایش اشکالات ژنتیکی در جنین و مادر، کاهش شدید درصد تحریک اسپرم و در نهایت ناباروری در مردان، دست یافته‌ایم.

همچنین قابل توجه است که این تغییرات ژنتیکی تنها در یک نسل باقی نمی‌ماند و در آینده به نسل‌های بعدی منتقل شده و حتی ممکن است منشا بسیاری از بیماری‌ها در آینده شود.

همچنین آلودگی هوا، باعث بروز اختلالات روانی و ذهنی می‌شود.

ذرات معلق موجود در هوای آلوده کلانشهرهایی همچون تهران، اختلالاتی مانند پرخاشگری، افسردگی، فراموشی، بیماری‌های لرزشی و ابتلا به اوتیسم در نوزادان را در پی دارد.

شاخص اندازه گیری آلودگی

مطابق با تعریف شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص اندازه‌گیری آلودگی هوا بر اساس استاندارد EPA که در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای تقسیم‌بندی زیر است:

۰ تا ۵۰ پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم، ۳۰۰ تا ۵۰۰ خطرناک.

در حقیقت، هوای آلوده و تداوم آن تهدیدی جدی علیه امنیت روانی شهروندان است.

در چنین شرایطی، شهروندان مخصوصاً گروه‌های حساس در معرض بیماری‌های روانی قرار دارند و شهروندانی که از پیش سابقه اختلالات روانی را داشته‌اند، اختلالات‌شان تشدید می‌شود.

پایان پیام

گزارشگر: بیتا اشکانیان

کد خبر : 203108 ساعت خبر : 10:28 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=203108
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات