سطوح در انتقال کرونا تقصیر چندانی ندارند

از فضای بسته بیرون بیایید، سطوح تقصیر چندانی در انتقال کرونا ندارند

به گزارش گلونی بررسی‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که امکان انتقال کروناویروس از طریق سطوح در مقایسه با راه‌های دیگر، بسیار کم است.

نتایج تحقیقاتی که در نشریه لنست (lancet) منتشر شده نشان می‌دهد: «کروناویروس عمدتا از هوا و به واسطه افراد در حال صحبت کردن و تنفس قطرات بزرگ و کوچک منتشر شده در هوا پخش می‌شود.

تقصیر سطوح در انتقال کرونا

اگرچه مبتلا شدن به ویروس از روی سطوح، قابل قبول است اما موضوعی نادر به نظر می‌رسد».

با وجود اعلام این نتایج، برخی از سازمان‌های بهداشت عمومی هنوز تاکید دارند که سطوح نیز یک تهدید به شمار می‌روند و باید مرتب ضدعفونی شوند.

این به آن معناست که تلاش‌ها برای پیشگیری از ادامه همه‌گیری ویروس کرونا باید اولویت‌بندی شوند.

اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در وب‌سایت خود ذکر کرده که انتقال به واسطه سطوح، یک راه متداول انتقال کووید-۱۹ در نظر گرفته نمی‌شود، اما همچنان بر ضدعفونی کردن مکرر اشیا و سطوح لمس شده توسط چند نفر، تاکید دارد.

عدم شفافیت و فراگیری در اطلاع.رسانی تحقیقات تازه، باعث شده مردم و سازمان‌ها همچنان تلاش‌های اتفاقا بسیار پرهزینه خود را معطوف به ضدعفونی سطوح و دست‌ها کنند.

در حالی که اولویت اول پیشگیری تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک‌ و اجرای اقدامات لازم برای بهبود تهویه و تصفیه هواست.

در حالی نتایج اولویت‌بندی راه‌های پیشگیری از انتقال کرونا منتشر می‌شود که در کشور ما کمتر به این اولویت توجه نشان داده می‌شود.

ستاد ملی کرونا به پاساژها، رستوران‌ها و سینماها در فضای بسته مجوز بازگشایی با رعایت کاهش ظرفیت را داده، اما عملا این تحقیقات نشان می‌دهد حتی یک فرد بیمار در فضای بسته می‌تواند تعداد بسیاری از افراد را حتی با وجود ماسک آلوده کند.

برگزاری جشنواره فجر با این پروتکل‌های نیم‌بند، که حتی همان‌ها نیز جسته‌ و گریخته اجرا می‌شوند، نه یک جشن و گردهمایی ملی برای تغییر روحیه مردم، که یک میزبانی شایسته از تجمع ویروس کروناست.

اگر باور داریم که زنجیره انتقال ویروس کووید باید قطع شود برای پیشگیری از گسترش آن بیش از هرچیز باید بر بهبود تهویه یا نصب دستگاه‌های تصفیه هوا تمرکز شود.

همچنین باید به مردم یادآوری کنیم که دست از گوش دادن به حرف غیرعلمی مشتی افراد مشهور خودهمه‌چیزدان بردارند و حتما از ماسک استفاده کنند.

ضمن آنکه هرطور می‌توانند رعایت کردن فاصله ایمنی را جدی بگیرند و با رعایت شیوه‌نامه‌های به روز بهداشتی ژست روشنفکری بگیرند نه با شرکت در فوتوکال یا تجمع در کاخ جشنواره و تماشای نشست برخی سلبریتی‌ها.

پایان پیام

نویسنده: نوید ولیزاده

کد خبر : 204655 ساعت خبر : 1:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=204655
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات