پاسخ نمکی به منتقدان واکسن روسی: اول به خودمان تزریق می‌کنیم

پاسخ نمکی به منتقدان واکسن روسی

در پی نامه ۹۸ نفر از نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که خرید واکسن روسی اسپوتنیک V از این کشور را غیرموجه و خطرآفرین می‌دانند، وزیر بهداشت به اظهارات آنان پاسخ داد.

به گزارش گلونی نمایندگان جامعه پزشکی نگرانی خود را بابت واردات واکسن روسی در نامه‌ای به ریاست جمهوری ابراز کردند.

آنان به دلیل وظیفه داشتن دربرابر جان هم‌وطنان خود، اظهار داشتند که واکسن روسی اسپوتنیک V تایید جهانی نشده است و از مراحل ساخت آن اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

وزیر بهداشت امروز ضمن پاسخ به برخی شائبه‌های ایجاد شده پیرامون واکسن روسی کرونا، با بیان اینکه مگر می‌شود وزیر بهداشت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به کشور برسد؟

گفت: واکسنی را وارد می‌کنیم که گواهی مصرف اضطراری داشته و در شش کشور دنیا هم مصرف شده باشد.

پاسخ نمکی به منتقدان

وزیر بهداشت: ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خود و خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

دکتر سعید نمکی در ادامه گفت: البته تا زمانی که واکسن داخلی پاسخگوی نیاز ما شود مجبور به واردات واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر خواهیم بود.

خیلی از کشورهای منطقه که می‌گویند تزریق واکسن را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند دارند کلینیکال ترایال یا آزمایش بالینی واکسن‌های کشورهای دیگر را انجام می‌دهند. در حالی که ما اجازه ندادیم واکسن هیچ کشوری بر مردم ما آزمایش بالینی شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ‌کدام از این واکسن‌ها قبل از طی کردن فاز سوم انسانی نباید به کشور بیاید.

الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا ۵ سال طول می‌کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا این فاز ۴ طی نشده است.

وی افزود: برای همین گفتیم ما واکسنی وارد کشور می‌کنیم که فاز ۳ مطالعات بالینی‌اش بیرون از این سرزمین صورت گرفته باشد و گواهی مصرف اضطراری یا EUL یا EUA را در مبدا داشته باشد.

همچنین ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود.

پایان پیام

کد خبر : 202737 ساعت خبر : 6:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=202737
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات