گلونی

دکتر داریوش رحمانیان از روایت ایران می‌گوید

دکتر داریوش رحمانیان از روایت ایران می‌گوید

دکتر داریوش رحمانیان از روایت ایران می‌گوید

دکتر داریوش رحمانیان از روایت ایران می‌گوید

به گزارش گلونی دکتر داریوش رحمانیان عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با صفحه ایرانشهر، درباره روایت ایران، صحبت کرد.

وی در این گفتگو از وجود اختلاف نظر درباره روایت ایران و لزوم استفاده از یک نگاه علمی و روشمند برای بحث در این موضوع گفت.

ایران به روایت دکتر داریوش رحمانیان

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

داریوش رحمانیان (۱۳۴۴) پژوهشگر تاریخ و استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران است.

او دوره کارشناسی تاریخ را در دانشگاه تبریز (۱۳۶۸)، دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۷۲) و دوره دکتری را در دانشگاه تبریز (۱۳۸۱) گذراند.

«تاریخ تفکر سیاسی در دوره قاجاریه»، «سیدجمال الدین اسدآبادی»، «ایران بین دو کودتا (تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای ۲۸ مرداد)»، «چالش جمهوری و سلطنت در ایران: زوال قاجار و روی کار آمدن رضاشاه»،

«افسانه‌های لری، بختیاری و شوشتری»، «ت‍اری‍خ علت‌شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمین (از آغاز دوره قاجار تا پ‍ای‍ان دوره پ‍ه‍ل‍وی)» و «مقدمه‌ای بر رویاشناسی تاریخی» برخی از كتاب‌های داریوش رحمانیان است.

وی همچنین مولف کتابی با عنوان «جنبش مشروطه» است که به عقیده برخی صاحب‌نظران نگاه معتدلی به نهضت مشروطه دارد.

روایت ایران یا ایرانشهر به نوعی روایت پیشینه مردم این سرزمین و گفتمان‌ها و داشته‌ها و بایسته‌های مربوط به تمدن ایران در منطقه است.
بررسی روایت ایران به نوعی نگاه ویژه به تاریخ اجتماعی و فرهنگی است.

تاریخ اجتماعی و فرهنگی نه به مثابه موضوع و نه به مثابه تاریخی که درباره فرهنگ یا اجتماع نوشته می‌شود، بلکه به مثابه روش و رویکرد باید در نظر گرفته شود.

تاریخ اجتماعی و روایت ایران از این گاه، رویکردی است که موضوع آن می‌تواند هر چیزی در جهان تاریخی انسان ایرانی باشد.

تفاوت در این است که تبیین اجتماعی از تاریخ صورت می‌گیرد، نه از موضوع اجتماعی.

توجه به روایت مفهوم ایرانشهر از ایران باستان تا امروز، موضوعی ا‌ست که در حوزه تاریخ اجتماعی و تاریخ مردم باید به شدت مورد توجه قرار گیرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل